Piet Mondriaan [1872-1944]

Molen (Mill); The red mill

Piet Mondriaan (Amersfoort, 1872-New York, 1944) is een van de grondleggers van de abstracte kunst. In zijn oeuvre is de route die hij aflegt van realistische figuratie naar radicale abstractie goed te volgen. Zijn geometrisch-abstracte werk met de kenmerkende horizontale en verticale lijnen en primaire kleurvlakken is wereldberoemd. Toch begint Mondriaan zijn loopbaan met realistische landschapsschilderijen. Aan het begin van de twintigste eeuw worden de landschappen eigenzinniger in lijn en kleur. In 1911 gaat hij naar Parijs, dé hoofdstad van de moderne kunst. Na dit bezoek maakt hij Molen; De rode molen (1911) voor de eerste tentoonstelling van de Moderne Kunst Kring in oktober van dat jaar.



Een jaar eerder, in november 1910, richt Mondriaan met kunstenaars Conrad Kickert en Jan Sluijters de Moderne Kunst Kring op. Deze vereniging organiseert een jaarlijkse herfsttentoonstelling, naar het Parijse voorbeeld van de Salon d’Automne voor vooruitstrevende kunstenaars. In april 1911 zegt Mondriaan zijn lidmaatschap op van de gevestigde kunstenaarsverenigingen en half mei gaat hij naar Parijs om als secretaris van de Moderne Kunst Kring kennis te nemen van de meest recente ontwikkelingen.

Mondriaan wordt gegrepen door de uitbundige moderniteit en vrijheid van de wereldstad: ‘En ’t is voor mij niet duurder dan in Amsterdam, wel veel leerzamer, dat begrijp je. Je kunt in zo’n grote wereldstad zo heerlijk jezelf zijn.’ Wat hij tijdens zijn eerste bezoek precies heeft gezien is niet bekend. In het voorjaar van 1911 is het kubisme, de nieuwe kunstbeweging, onder kunstenaars het gesprek van de dag. Maar zelfs in Parijs is onduidelijk wie wát precies bedoelt met deze term. Pablo Picasso en Georges Braque zijn de meest uitgesproken vertegenwoordigers. Zij gebruiken meerdere perspectieven in hun werk: een object of persoon wordt van verschillende kanten tegelijk op het doek afgebeeld. De theorie wordt veel besproken, maar de kunstwerken zijn dan nog niet tentoongesteld. Terug uit Parijs gaat Mondriaan hard aan het werk en maakt o.a. Molen: De rode molen. Hij gebruikt vlakke, verzadigde kleuren en meet zich met het palet van kunstenaars als Matisse. Later dat jaar besluit hij dat hij zelf naar Parijs moet, wil hij zelf nieuwe kunst maken. Begin 1912 verhuist Mondriaan naar de Franse hoofdstad.



Het Kunstmuseum Den Haag huist de grootste verzameling Mondriaans ter wereld. Verzamelaar Salomon B. Slijper legt vanaf 1950 samen met Louis Wijsenbeek, directeur van het Kunstmuseum van 1950-1976, de fundamenten voor deze museale collectie schilderijen en tekeningen. Mondriaans Victory Boogie Woogie, zijn laatste werk uit 1942-1944, vormt de kroon op de verzameling.

Dimensions
height 150.0 cm ; width 86.0 cm
Material
oil on canvas
Date
1911
Object number
0334305
Kunstmuseum Den Haag – bequest Salomon B. Slijper
This painting has been restored with financial support from American Express