onder- en bovenbouw vmbo/havo/vwo

Kunst actief

activerende rondleidingen


Kunst actief:  het programma met activerende rondleidingen voor vmbo, havo en vwo. Wij bieden twaalf verschillende programma’s Kunst actief aan, met allerlei thema's zoals fotografie, ruimtelijke kunst, hedendaagse schilderkunst, architectuur en mode. Leerlingen verkennen onder leiding van ons team museumdocenten een actuele of permanente tentoonstelling in het museum.

Leerlingen leren zich open te stellen voor iets onverwachts, te bevragen wat ze zien en waardering te geven aan verschillende kunstwerken. Dit door het maken van opdrachten die hen enthousiast maken voor het meemaken van kunst, en betekenis geven aan kunst. Met actieve opdrachten tussen de kunstwerken gaan zij beeldend aan de slag en geven ook hier betekenis aan.
Daarnaast bieden wij Kunst actief bij het Centraal schriftelijk examen, Kunst actief voor Nieuwkomers en hebben we een speciaal programma Kunst actief CKV.

Kijkt u voor de praktische informatie in de tabel onderaan deze pagina.

We bieden zowel Kunst actief bij onze vaste collectie als bij actuele tentoonstellingen.

 

Kunst actief bij actuele tentoonstellingen:

  • Kunst actief - Schilderkunst richt zich op het ontdekken van verschillende standpunten die kunstenaars binnen deze discipline innemen. Gericht op hun kijk op en interesse voor de wereld. Naast werken uit de collectie moderne schilderkunst van het Kunstmuseum komen actuele tentoonstellingen van hedendaagse schilders in KM21 aan bod.

    In schooljaar 23-24 bij de tentoonstellingen: Hilma af Klint & Piet Mondriaan (7 okt 2023 - 25 feb 2024) | Max Beckmann (27 jan - 20 mei) | Haagse school (15 mrt - 1 sept)

     

  • Kunst actief- Fotografie wordt gegeven in het naastgelegen Fotomuseum. In de actuele fototentoonstelling onderzoeken de leerlingen het vakmanschap van de fotograaf. Ze denken na over de vraag wanneer we een foto als kunst beschouwen en welke eisen we aan een kunstwerk stellen. Het verschil met amateurfotografie en de kruisbestuiving tussen schilderkunst en fotografie komen hierbij aan bod.

    In schooljaar 23-24 bij de tentoonstellingen: Xiaoxiao Xu (t/m 22 okt) | Vrouwen aan het front (19 aug t/m 26 nov) | Rob Hoornstra (9 dec t/m 17 maart)

    Nota bene: De tentoonstelling Vrouwen aan het front laat confronterende en realistische oorlogsbeelden zien. Bereid uw groep daarop voor, of kies een datum na 26 november voor een bezoek aan het Fotomuseum.

  • Nieuw is het programma Kunst actief - Ruimtelijke kunst. Aan de hand van moderne driedimensionale kunstwerken wordt inzichtelijk gemaakt hoe de kunst zich in de 21ste eeuw heeft ontwikkeld en is veranderd. De leerlingen verkennen de weg van de klassieke beeldhouwer naar de postmoderne installatiekunstenaar.

     

  • Vanaf 9 sept t/m 7 jan 

    Een spectaculaire modetentoonstelling met de spotlights op de Britse mode, met als rode draad het oeuvre van Vivienne Westwood. Met haar rebelse, geniale ontwerpen bereidde de modeontwerpster de weg voor vele anderen. Leerlingen gaan op onderzoek uit op de tentoonstelling, ontdekken de verschillende stijlen (Royal? of Rebel?) en mouleren in kleine groepjes een silhouet op een modepop.

     

Kunst actief bij doorlopende tentoonstellingen:

  • Bij het horen van de naam Mondriaan wordt vaak aan abstracte werken in primaire kleuren gedacht. Minder bekend is dat Piet Mondriaan een heel goede landschapsschilder was. Hoe kwam hij van het schilderen van kleurrijke polders en ‘hoekige’ appelbomen tot de Victory Boogie Woogie? Met Kunst actief - Mondriaan & De Stijl volgen de leerlingen deze bijzondere weg naar abstractie.

    Ook De Stijl komt aan bod: de kunststroming die de ideeën van Mondriaan en zijn tijdgenoten over de nieuwe kunst omvatte. Door te discussiëren, te schrijven en te tekenen plaatsen leerlingen het werk van Mondriaan en De Stijl in een bredere maatschappelijke en politieke context.

  • Een traditioneel museum toont kunststromingen in chronologische volgorde, bij de tentoonstelling Ontdek het Moderne is dat anders. Door topstukken te combineren, ontstaan nieuwe verbanden. Ook de leerlingen gaan bij Kunst actief - Ontdek het moderne kunstwerken met elkaar vergelijken, associëren en verbanden leggen. Kunstwerken met een overkoepelend thema, zoals portret, landschap of utopie, worden onderzocht en geven de leerlingen inzicht in de visie van kunstenaars op de wereld om ons heen.

  • Kunst actief - Het museumontwerp van Berlage is gericht op de bovenbouw vmbo, havo en vwo. In 1935 opende het Kunstmuseum van architect H.P. Berlage: een museum dat de nieuwe tijd weerspiegelde. Een dynamisch en uitnodigend museum, waar de ontmoeting tussen publiek en kunst centraal staat, in plaats van te imponeren zoals toen gebruikelijk was. Aan de hand van opdrachten ontdekken de leerlingen de verschillende functies van een museum, de kunstwerken die verbonden zijn met het gebouw en kijken door de ogen van architect Berlage.

  • Kunstmuseum Den Haag is niet alleen een museum, het is ook een prachtig gebouw, ontworpen door architect Berlage, die dit tot zijn beste ontwerp rekende. In het ontwerp is rekening gehouden met het plaatsen van Stijlkamers, waar onze collectie zeventiende-eeuws Delfts blauw te zien is in combinatie met hedendaags porselein en het poppenhuis van Sara Rothé uit de achttiende eeuw. Met Kunst actief - Hoogtepunten ontdekken de leerlingen alle topstukken uit onze collectie en reizen van de ene eeuw naar de andere, om via Claude Monet, Piet Mondriaan en Louise Bourgeois uit te komen in de eenentwintigste eeuw.

  • Kunst actief - Examenkijkwijzer CSE is een rondleiding aan de hand van een van onze examenkijkwijzers. Vanaf 21 januari 2024 zijn er drie examenkijkwijzers: voor vmbo, havo en vwo. In de full colour boekjes staan ongeveer tien kunstwerken van het Kunstmuseum met  bijbehorende opdrachten. Leerlingen oefenen het Centraal Schriftelijk Examen en uw groep ziet verschillende kunstwerken 'in het echt'. Kunst actief is inclusief examenkijkwijzers, de bij uw reservering bestelde boekjes liggen bij uw bezoek voor u klaar. Zij sluiten aan bij de thema's van het Centraal Schriftelijk Examen 2 (vmbo) en tehatex (havo/vwo). Kunst actief vindt plaats onder leiding van een museumdocent. Wij raden aan om na Kunst actief nog drie kwartier zelfstandig aan de slag te gaan met de examenkijkwijzer.

  • Met Kunst actief – CKV ontdekken leerlingen in ons museum de verscheidenheid aan kunstwerken uit de disciplines beeldende kunst, toegepaste kunst en architectuur. Ze zien verschillende visies op ‘de mens’ verbeeldt door autonome kunstenaars, vergelijken traditioneel met hedendaags Delfts aardewerk en porselein, of herkennen de regels van De Stijl in een maquette. Met Kunst actief – CKV komen verschillende dimensies aan bod, zoals schoonheid & lelijkheid, herkenning & vervreemding en ambachtelijk & traditioneel.

  • Kunst actief – Nieuwkomers is geschikt voor leerlingen en studenten die sinds kort in Nederland zijn en een andere taal beter beheersen dan het Nederlands. Aan de hand van het thema Wonen ontdekken ze verschillende stijlen uit de kunstgeschiedenis. Zoals het poppenhuis van de Amsterdamse koopmansvrouw Sara Rothé in onze rijk gedecoreerde Stijlkamers, de Jongensslaapkamer van De Stijl- kunstenaar Vilmos Huszár en de bij het museumgebouw passende muurschildering van Niele Toroni. Onder leiding van de museumdocent doen ze opdrachten in teamverband, praten, kijken en vergelijken, waarbij plezier en het ervaren van schoonheid centraal staan.

Praktische informatie

Voor:

Voor vmbo, havo, vwo. De benadering wordt aangepast aan het niveau van de groep, geeft u bij uw vraag/reservering het leerjaar en  de onderwijssoort aan. Praktijkonderwijs in overleg.

Prijs:

75 euro per 15 leerlingen.

Duur:

75 minuten

Begeleiding:

1 docent van school per 15 leerlingen is verplicht

Reserveren:

minimaal 3 weken van tevoren via: reserveringen@kunstmuseum.nl

Taal:

Nederlands of Engels, graag aangeven bij uw reservering 

Leerdoelen bovenbouw:

Actief verdiepen in een kunstwerk en plezier beleven aan kunst | Het kunnen onderbouwen van een eigen mening door middel van kunstbeschouwing | Het kunnen plaatsen van een kunstwerk in een maatschappelijke en (kunst)historische context

Wilt u Kunst actief reserveren voor uw groep?

Neemt u contact op met: