Schenkingen van Vrienden

Vrienden steunen Kunstmuseum Den Haag

In 1866 begonnen de Vrienden van de 'Vereeniging tot het oprigten van een Museum van Moderne Kunst' met het aankopen van eigentijdse meesters voor de stad Den Haag. Daarmee legden zij de grondslag voor de collectie van het museum. Op 29 mei 1866 werd de verzameling 'Museum van Moderne Kunst' genoemd. Na bijna anderhalve eeuw zet de vereniging deze traditie nog steeds voort. De vrienden dragen bij aan de collectievorming maar ook aan onderzoeksactiviteiten en promotie van Kunstmuseum Den Haag, KM21, het Fotomuseum Den Haag en Escher in het Paleis. Enkele schenkingen:

2022

Kunstmuseum Den Haag heeft een van de hoogtepunten uit het oeuvre van Paula Rego (Lissabon, 1935), De Kussenman (2004), aangekocht. Het wordt gezien als een topstuk van Rego in pastel, het materiaal dat ze sinds de jaren negentig toepast in haar werken en waar ze in uitblinkt.  

2021

Met steun van de Vriendenvereniging is in 2021 een stoel naar ontwerp van Frank Lloyd Wright aangekocht.

2019

De collectie van het Kunstmuseum werd in 2019 verrijkt met drie vroege Mondriaans: een werk op papier, waarvan beide zijden zijn voorzien van een tekening, en twee landschapschilderijen. Het werk op papier werd geschonken door de familie van een Haagse ondernemer die de tekening vóór de Tweede wereldoorlog heeft gekocht. De aankoop van de twee schilderijen is tot stand gekomen dankzij financiële ondersteuning van de Vrienden van Kunstmuseum Den Haag.

De nieuwe aanwinsten zijn te beschouwen als een brug naar een nieuwe periode waarin Mondriaan zich vrij waant van traditie en volop experimenteert met |zijn vormentaal en kleurgebruik. Alle drie de werken zijn ontstaan in de periode dat Mondriaan in Amsterdam woont en regelmatig erop uittrekt naar de gebieden langs de rivieren de Amstel en het Gein. In deze omgeving ten (zuid)oosten van Amsterdam tekent en schildert hij - veelal in de buitenlucht en op klein formaat - de boomgaarden, boerderijen en schuurtjes. De tekening is zeer precies gedateerd. Op één zijde van het papier is een lelie getekend met daaronder het jaartal 1900. De andere zijde toont een waterrijk landschap met een boom, vermoedelijk gaat het om polder de Rondehoep achter Ouderkerk aan de Amstel. De twee schilderijen, Een boerderij achter een hek en Hooiberg achter een rij wilgen, tonen boerenbouwwerken omringd door dicht gebladerte.

2018

Kunstmuseum Den Haag heeft het schilderij Christus en Boeddha (circa 1890) van Paul-Elie Ranson (Limoges 1864- Parijs 1909) met steun van de Vrienden van het Kunstmuseum aangekocht. Dit olieverf op doek wordt gezien als een van de hoogtepunten uit het oeuvre van de Franse schilder.  

2016/2017

Ter ere van het 150- jarig jubileum van de Vereniging Vrienden van Kunstmuseum Den Haag ontving het museum een museale baliesculptuur, ontworpen en gemaakt door Atelier Van Lieshout. De balie stimuleert bezoekers bij binnenkomst hun blik omhoog te richten en zo de ruimte optimaal te ervaren.

Alle 500 schenkingen die in 150 jaar door de vereniging zijn verworven of met een financiële bijdrage zijn aangekocht zijn te raadplegen op 150jaar.vriendengemeentemuseum.nl.

2016

De indrukwekkende foto-installatie HEAVEN van Paul Kooiker, die bestaat uit 494 polaroids is door het Kunstmuseum aangekocht met de donatie van de vrienden voor 2016. Een deel van de polaroids was in particuliere handen, maar is geretourneerd om het museum de mogelijkheid te geven om het complete werk te verwerven. De Haagse fotograaf bouwde in een 12 jaar een omvangrijk archief op dat voornamelijk bestond uit modelstudies. Daarbij maakte hij gebruik van de Polaroidcamera die hem in staat stelde om zonder technische beperkingen te experimenteren. Evenals de modelstudies bevat HEAVEN foto’s uit het privéleven van de kunstenaar en klassieke genres zoals landschappen, stadsgezichten en uitzicht op de natuur.

2015

De Vrienden van het Kunstmuseum hebben in 2015 € 60.000 bijgedragen aan het stel zeldzame bloemenhouders van Delfts aardewerk, vervaardigd rond 1690 in een van de belangrijkste plateelbakkerijen van Delft: De Grieksche A. Deze plateelbakkerij was hofleverancier van Delfts aardewerk aan stadhouder Willem III en zijn Engelse echtgenote Mary Stuart II. Deze sierlijke bloemenhouders zijn het enige bekende stel hoffiguren ten voeten. Met hun exclusieve kledij, haardracht en juwelen kan het niet anders dan dat het om Willem en Mary zelf gaat.

2014

Avondjapon Jan Taminiau uit de collectie ‘Nature Extends’ (herfst/winter 2011).
Een avondjapon van tere zijde, geplisseerd, en deels met een korsetvorm gesteund. De rugpartij wordt omzoomd met kurk, wat wonderwel met de zijde contrasteert. De jurk eindigt in rafels, een rauwe toevoeging aan het verder feeërieke ontwerp.

2010

Louise Bourgeois, Cell XXVI, 2003, staal, stof, aluminium, roestvrij staal en hout, 252,7 x 434,3 x 304,8 cm, Gemeentemuseum Den Haag.
Deze aankoop is mogelijk gemaakt door de VriendenLoterij, de Mondriaan Stichting, Vereniging Rembrandt, VSB Fonds, SNS Reaal Fonds en de Vrienden van het Kunstmuseum.

2009

Reliëf uit een serie die Matthew Day Jackson in 2009 maakte waarvan alle werken dezelfde titel dragen: August 6, 1945. Het reliëf bestaat een ‘stadsplattegrond’ van Peenemünde, de stad waar de V2 werd gemaakt.

2008

De Vrienden hebben in 2008 een substantiële bijdrage geleverd aan de aanschaf van werken (aquarel en ets) van Lucian Freud.

2005

100% Make Up is een project van de Italiaanse vormgever Alessandro Mendini in samenwerking met het bedrijf Alessi uit 1992. Het project bestaat uit een reeks van honderd vazen die door honderd verschillende kunstenaars zijn bewerkt en in een oplage van honderd zijn geproduceerd. Er zijn ontwerpen van de architect Robert Venturi, de keramiste Rhonda Zwiliger, de vormgever Philippe Starck, de  modeontwerper Yosiki Hishinuma, de producer en kunstenaar Brian Eno en de  kunstenaar Milan Kunc. De vrienden hebben in 2005 de aankoop van de vazen en het prototype mogelijk gemaakt. 

2004

Vecchio bisonte nella Savana van Mario Merz, 1979.
Dit monumentale werk bestaat uit een beschilderd doek waarop met inkt en verf een bizon is afgebeeld. De kunstenaar heeft er een neonbuis en takken aan toegevoegd. Merz is de belangrijkste kunstenaar van de Italiaanse Arte Povera. Het museum heeft ook ander werk van Merz in de collectie waaronder Iguana uit 1987. De vrienden hebben de aankoop van 'De Bizon' in 2004 mede gefinancierd.