Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
“Jammer.” Dat is het laatste wat Paula Modersohn-Becker zegt voor ze sterft. Ze is 31 als ze op 20 november 1907 in het kraambed, na de geboorte van haar dochter Mathilde, haar laatste adem uitblaast. Haar hele leven was ze rusteloos. Ze bleef eindeloos twijfelen tussen een leven dat volledig in dienst van de kunst staat en een leven waarin ze de juiste balans zou vinden tussen kunstenaarschap en moederschap. Zo reisde ze letterlijk én in haar gedachten heen en weer tussen de bruisende kunststad Parijs en het rustige Duitse plaatsje Worpswede waar ze een thuis had met haar man, kunstenaar Otto Modersohn, en haar stiefdochter Elsbeth. Als ze Zelfportret met hoed en sluier schildert in 1906-1907 lijkt ze eruit te zijn: ze wil moeder zijn en heeft er vertrouwen in dit te kunnen vormgeven zoals zij dat wil. Juist door de wijze waarop ze het moederschap verbeeldt is ze baanbrekend in de kunst. Leer Paula kennen via deze video.
Deze video is gemaakt door Niels Gerson Lohman en Yen-Ju Lee, de stem van Paula wordt vertolkt door Soumaya Ahouaoui en de tekst is geschreven door Renée van Marissing. Met veel dank aan de Paula-Modersohn-Becker-Stiftung en de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation die dit project mede mogelijk maken.
Wilt u meer weten? Lees de ‘longread’ geschreven door conservator Laura Stamps en vormgegeven door Studio Klem en laat u meevoeren in het indrukwekkende kunstenaarschap van Paula Modersohn-Becker: paula-modersohn-becker.kunstmuseum.nl.
Of bekijk de video waarin Doede Hardeman, Hoofd collecties, vertelt over de restauratie van het zelfportret, de nieuwe lijst die het doek heeft gekregen en waarom het gedicht van Rainer Maria Rilke hem heeft geïnspireerd: