Wassily Kandinsky [1866-1944]

Bild mit weisser Form (Painting with White Form)

Vastbesloten om de kunst een nieuw tijdperk binnen te voeren, richt Wassily Kandinsky samen met de kunstenaar Franz Marc in 1911 de kunstenaarsgroep Der Blaue Reiter op. De ruiter is voor hem de boodschapper van een nieuwe tijd en in combinatie met een berg staat hij symbool voor het opstijgen naar het geestelijke. In 'Bild mit weisser Form', uit 1913 zijn de ruiter -rechts onder- en de berg -middenboven- alleen nog te herkennen voor diegenen die ook zijn vroegere werk kennen. Voor ieder ander is dit werk al abstract. De voorstellingsgebonden kunst heeft plaatsgemaakt voor een spirituele kunst: een levensluchtig spel van vormen en kleuren.



De atonale muziek van Arnold Schönberg ziet Kandinsky als de ware abstracte kunst en als een voorbeeld voor de beeldende kunst. Er wordt aangenomen dat Kandinsky een synestheet is. Dit betekent dat hij tonen en kleuren als verbonden aan elkaar waarneemt: hij 'ziet' bijvoorbeeld de kleur geel bij een C-akkoord op trompet en ervaart kleurencombinaties als de vibraties van akkoorden op een piano. In zijn beroemde boek 'Über das Geistige in der Kunst' dat in 1912 verscheen, geeft Kandinsky aan dat hij met zijn composities een bepaald ritme in iemands brein wil aanspreken. Door via vormen en kleuren de 'innerlijke klanken' van de beschouwer te bespelen, bootst hij voor hen de ervaring van de synesthesie na.

Dimensions
height 120.3 cm ; width 139.8 cm
Material
oil on canvas
Date
1913
Object number
0334729
Kunstmuseum Den Haag – long-term loan from the Guggenheim Museum, New York