Piet Mondriaan [1872-1944]

Composition in Oval with Color Planes 2

Piet Mondriaan (Amersfoort, 1872-New York, 1944) is een pionier van de abstracte kunst. Zijn oeuvre is getuige van de weg die hij aflegt van figuratie naar abstractie. Vooral zijn latere geometrisch-abstracte werk met de kenmerkende horizontale en verticale lijnen en primaire kleurvlakken is wereldberoemd. Na eerst figuratief te werken, slaat Mondriaan aan het begin van de twintigste eeuw de weg naar abstracte kunst in. In 1912 verhuist hij naar Parijs. Compositie in ovaal met kleurvlakken 2 schildert Mondriaan enkele jaren daarna.



Tijdens zijn omzwervingen door Parijs ziet Mondriaan plekken waar de architectuur is doorbroken, waar gebouwen gesloopt worden en vreemde, blinde gevels tevoorschijn komen. De schilderingen op deze Parijse gevels vormen aanleiding voor kunstenaars om ook te gaan werken met grote gekleurde vlakken. In Compositie in ovaal met kleurvlakken 2 vertaalt Mondriaan de ingedeelde vlakken van de gevels naar een schilderij. In de studie voor dit werk zijn de lijnen dikker aangezet, of juist vervaagd, om een voor en een achter te suggereren, of dichter opeen gezet om een beweging de diepte in te suggereren. Compositie in ovaal met kleurvlakken 2 zelf is echter vlak, helder en krachtig. De blinde gevel die de inspiratie vormde bevindt zich om de hoek van de straat waar Mondriaan woont, de rue du Départ. Daar hangen enorme reclameborden voor het drankmerk Cusenier en het bouillonmerk Kub. Het werk is ook een verwijzing naar kubisten Picasso en Braque, die op dat moment allerlei woordspelingen en beeldcitaten uit de populaire cultuur in hun schilderijen verwerken.

Opvallend is dat Compositie in ovaal met kleurvlakken 2 geen deel uitmaakt van zijn selectie als hij uit Parijs in het voorjaar van 1914 een vijftiental recente werken opstuurt naar de criticus H.P. Bremmer in Den Haag. Voor de opening van zijn eerste solotentoonstelling, kan hij zelf niet naar Nederland komen door geldgebrek. Pas in juli 1914 bezoekt hij Nederland weer, voor familiebezoek.



Het Kunstmuseum Den Haag huist de grootste verzameling Mondriaans ter wereld. Verzamelaar Salomon B. Slijper legt vanaf 1950 samen met Louis Wijsenbeek, directeur van het Kunstmuseum van 1950-1976, de fundamenten voor deze museale collectie schilderijen en tekeningen. Mondriaans Victory Boogie Woogie, zijn laatste werk uit 1942-1944, vormt de kroon op de verzameling.

Dimensions
height 113 cm ; width 84.5 cm
Material
oil on canvas
Date
1914
Object number
0334318
Kunstmuseum Den Haag – bequest Salomon B. Slijper