Kunstmuseum Den Haag has a treasure chamber of over 160.000 pieces of art. Here we work on making the highlights from this collection available online.
Paula Modersohn-Becker maakt talloze schilderijen van moeders en kinderen. In haar tijd zijn het veelal mannelijke kunstenaars die vrouwen met hun kind verbeelden. Zulk werk moet dan het ideaalbeeld van de gelukzalige moeder en de wolk van een baby schetsen. Bij Modersohn-Becker staat de emotionele kant van het moederschap juist centraal. Zo deinst ze er bijvoorbeeld niet voor terug om de fysieke uitputting van een jonge moeder te laten zien. Ook maakt ze eens een zwanger naaktportret van zichzelf op het moment dat zij (nog) geen kind verwacht. Het lijkt wel of ze erop uitprobeert of het iets voor haar is, dat moederschap. Dit is ontzettend vooruitstrevend voor die tijd. Kinderen, alleen of samen zijn net zo goed een geliefd onderwerp voor haar. Net als de moeders, verbeeldt zij deze jonge mensen als de veelzijdige karakters die ze zijn. Ook in 'Meisje met kind' slaagt Modersohn-Becker er in ver weg te blijven van een idealisering van de kinderen. In plaats van alleen de buitenkant, de oppervlakte weer te geven, weet ze door te dringen tot hun wezen. De kracht van het schilderij zit hem in de details, zoals de teneergeslagen ogen van het meisje en het handje van het kind op haar borst. Hierdoor maakt ze de affectie tussen het meisje en het kind bijna tastbaar.