Kunstmuseum Den Haag has a treasure chamber of over 160.000 pieces of art. Here we work on making the highlights from this collection available online.
BESCHRIJVING
Onderschotel met vlakke bodem en gewelfde rand, accoladevormig geschulpt. Kom op gewelfde holle voet en korte stam, klokvormig lichaam. Deksel gewelfd met paddestoelknop, naar binnen geslagen overkragende rand met uitsparing voor lepel. Schotel, kom en deksel van kleurloos glas, wit 'overvangen', met uitgespaarde bloemen, bladeren en kogels, het wit gedecoreerd met vergulde omtreklijnen en spiraaltjes.
COMMENTAAR
Bij het zogenoemde Überfangglas is over een kleurloze glasbol in hete toestand een gekleurde glaslaag aangebracht, die afhankelijk van het ontwerp dik of iets dunner kan worden uitgeblazen. Soms is er sprake van meerdere kleurlagen. De Überfanglaag kan gedeeltelijk worden weggeslepen zodat plaatselijk de doorzichtige onderlaag weer zichtbaar wordt. Ook is het mogelijk de kleurlaag diep of minder diep met radgravuretechniek te verwijderen, wat het effect heeft van een camee. Net als vele andere nieuwe ontwikkelingen werd deze techniek voor het eerst in Bohemen toegepast en later in andere landen gekopieerd. In combinatie met slijpwerk, gouddecoratie of een schildering met beitsen is het effect van Überfangglas altijd zeer verrassend. Zie Pazaurek, Von Philippovich 1976, p. 242-251; Hajdamach 1991, p. 81-93
VOORSTELLING
Überfangglas is vrij veel bewaard gebleven, meestal toegepast op bekers, bokalen, vazen en dekselpotten. Een bowlkom met deze decoratie is vrij zeldzaam
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 481
Vermelde literatuur/referenties:
Pazaurek, Von Philippovich 1976, p. 242-251;
G.E. Pazaurek en E. von Philippovich, Gläser der Empire- und Biedermeierzeit, Braunschweig 1976
Hajdamach 1991
C. Hajdamach, British Glass 1800-1914, Woodbridge 1991