Kunstmuseum Den Haag has a treasure chamber of over 160.000 pieces of art. Here we work on making the highlights from this collection available online.
BESCHRIJVING
Lichtgewelfde voet met bodem, in stervorm geslepen met uitstekende waaiers. Achthoekig geslepen stam met in facetten geslepen knoop, achthoekig geslepen conische kelk met horizontaal uitstaande rand van waaiers. Geschulpt rond deksel met spitse knop, deksel en knop in acht vlakken geslepen.
COMMENTAAR
Werd gedurende de achttiende eeuw glas al veelvuldig in facetten geslepen, de negentiende eeuw overtreft dit slijpwerk verre in uitbundigheid en in de hoeveelheid en grootte van de stukken. Paleisinterieurs schitterden de bezoekers tegemoet met enorme glazen kroonluchters, kandelabers, siervazen en tafelversieringen. Op kleinere schaal vonden geslepen tafelserviezen, karaffen en drinkglazen hun weg naar de burgerij. Het gebruik van stoommachines voor de aandrijving van de slijpschijven vereenvoudigde het slijpproces en vergemakkelijkte het aanbrengen van diep geslepen patronen en complexe decors. De belangrijkste fabrieken voor geslepen kristal stonden in Engeland, Ierland, Bohemen en Frankrijk, maar het lukte de Belgische en Nederlandse fabrieken in Vonèche, Namen, Val-Saint-Lambert en Maastricht een groot aandeel van de Nederlandse markt te veroveren. Omdat men elkaars modellen en slijppatronen schaamteloos kopieerde, is toeschrijving aan een bepaalde fabriek veelal onmogelijk. Geen van de Belgische en Nederlandse fabrieken wist echter het Engelse loodkristal in zijn helderde schittering te evenaren. Het verschil in helderheid tussen het superieure loodkristal van cat. nr. 433 (met toevoeging van minstens 30% loodoxide) en het gewone kristal van cat. nr. 434 (met circa 24% loodoxide is hiervan een illustratief voorbeeld. Zie o.a. Warren 1981; Engen e.a. 1989, p. 193-280; Hajdamach 1991, p. 39-79
VERVAARDIGING
De coupes zijn niet van loodkristal, zoals duidelijk zichtbaar is aan de iets gelige tint.
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 434
Vermelde literatuur/referenties:
Engen e.a. 1989
L. Engen e.a., Het glas in België, Luik 1989
Hajdamach 1991
C. Hajdamach, British Glass 1800-1914, Woodbridge 1991
Warren 1981
P. Warren, Irishi Glass, Londen 1981