Sol LeWitt [1928-2007]

Wall drawing #1018

Sol LeWitt (1928-2007) is een van de grondleggers van de conceptuele kunst en de Amerikaanse Minimal Art. Minimal Art wil met zo eenvoudig mogelijke middelen een relatie aangaan met de directe omgeving. Daarbij gebruikt de kunstenaar bij voorkeur simpele, eventueel gevonden materialen. De wandtekeningen en sculpturen van LeWitt zijn wereldberoemd, net zoals zijn radicale opvatting dat een idee voor een kunstwerk belangrijker is dan de uitvoering ervan. Zo ontwerpt hij zijn wandtekeningen zelf, maar laat ze uitvoeren door een team van assistenten. In de jaren ’60 was zijn conceptuele denken een regelrechte breuk met het verleden en een aanval op het eeuwenoude principe van de kunstenaar als individueel genie.



LeWitt beschouwt het Kunstmuseum als een van ’s werelds mooiste musea en heeft vanwege de architectuur en de Mondriaancollectie een speciale band met het museum. Als in 2000 LeWitts Wall drawing nr. 373 in ere wordt hersteld, schenkt de kunstenaar als dank een nieuwe serie werken. In 2002 worden er vier kleurrijke werken aangebracht in de kruising in de hal op de begane grond. Daarnaast is dit werk, Wall drawing nr. 1018 te zien in de vleugel waar de Mondriaan en De Stijl collectie wordt getoond. Deze bestaat juist uit verschillende grijstinten. De geometrische vormen doen denken aan de LeWitts reliëfs op de gevel van KM21/Fotomuseum. Het formaat en de locatie, vaak publieke plekken, maken wandtekeningen heel toegankelijk voor een groot publiek. Tegelijkertijd vormen ze een breuk met de traditionele museumprocedures en regels waarbinnen kunst wordt getoond. Er is geen bruikleencontract, geen verzekering en geen transport bij betrokken.



Omdat bij conceptuele kunst het idee voorop staat, laat LeWitt de uitvoering over aan zijn team. Hijzelf maakt een diagram met instructies en voor de koper van het werk een certificaat waarin het idee voor de tekening is vastgelegd. De kunstenaar overziet dus niet langer de uitvoering. In plaats daarvan reist het team naar de plek van bestemming om aldaar de wandtekening te maken: vergelijkbaar met een architect die nooit daadwerkelijk zelf een gebouw uitvoert.



Sol LeWitt en het Kunstmuseum hebben een lange gezamenlijke geschiedenis. Al in 1968 wordt in het museum de eerste Minimal Art-tentoonstelling in Europa georganiseerd. Twee jaar later volgt LeWitts eerste museale solotentoonstelling in Europa. Sinds die tijd zijn er diverse werken van de kunstenaar aan de museumcollectie toegevoegd. Voorbeelden zijn de vijf geometrische vormen op de gevel van KM21 en de muurschilderingen in de hal van het Kunstmuseum.

Dimensions
last part : width 550.0 cm
Material
acrylic paint
Date
2002
Object number
1011215
Kunstmuseum Den Haag