29 September 2018 till 27 January 2019

Marc Mulders

Flowers and Animals

Marc Mulders, Roses, 2002

Marc Mulders’ (b. 1958) studio is a barn in the middle of a field of flowers. As he stands painting in the doorway, bees buzz and butterflies flit around his easel. Mulders calls his garden ‘my own private Giverny’, in reference to the famous gardens of Claude Monet, one of his artistic heroes. His impasto, almost abstract, oil paintings follow the natural world he sees around him. ‘In spring and summer I sniff all the aromas. In the autumn I paint with the echo of all those magnificent flowers in my head. And in winter I’m driven by a longing for the new flowers that will grow in my field’, he says.

Gemeentemuseum Den Haag will pay tribute to Mulders with a small retrospective in the Berlage Room to mark his sixtieth birthday.

Mulders werkte in eerste instantie in de hectische binnenstad van Tilburg, maar voelt zich veel beter op zijn plek in het boerderijatelier op het landgoed Baest waar hij tegenwoordig werkt. Waar hij in Tilburg bloemen kocht en bestudeerde wanneer ze in een vaas stonden, hoeft hij nu alleen maar om zich heen te kijken. Zo ziet hij niet alleen een close-up van een bloem, maar ook het vergezicht boven de akkerbloemen. Dat vertaalt zich ook in zijn werk. Een verftoets functioneert niet langer als de weergave van – bijvoorbeeld – een bloemblaadje. Het gevoel, het licht, de kleuren, alles komt erin samen. En dat doet sterk denken aan het werk van zijn grote voorbeeld Monet. Tijdens dit eerbetoon aan Mulders worden de voorbereidingen getroffen voor een grote tentoonstelling over Monet in het najaar van 2019. Tempel: “Het is een fijne manier om alvast in de stemming te komen. Maar deze kleine tentoonstelling staat absoluut op zichzelf.”