13 April 2024 till 11 August 2024

Michael Raedecker

material worlds

Fifteen years after its major exhibition showcasing the art of Michael Raedecker (b. 1963, Amsterdam), Kunstmuseum Den Haag is to host a retrospective of his work. The show is part of a series of exhibitions profiling leading contemporary artists, including Norbert Schwontkowski (2020/2021) and Nicole Eisenman (2022/2023). Michael Raedecker: material worlds has been curated in close collaboration with the artist, and shows his artistic development over the past three decades.

With his unique process, combining painting and embroidery, Raedecker reflects on the world and our place within it. His work captures a melancholy atmosphere, as if he were recording memories that reside in spaces and objects. Landscapes, treehouses and suburban homes float in a realm somewhere between realism and surrealism, in which the boundaries of literal representation and abstraction are blurred.

Raedecker’s work is inspired by the collective memory, art history and popular culture. He uses many sources, including photography, obscure magazines, film stills and the internet. Before a work is created, he creates ‘demos’ of his ideas in paint and thread, which he photographs and digitally manipulates. He then transfers the resulting image to a large canvas on which, again, he builds up a sculpted surface using paint and thread. This creates a certain tension, as the original becomes a copy, which is then incorporated into the final ‘original’, the artwork that is exhibited. “Looking back, the revolutionary developments of the last thirty years have naturally seeped into my work”, says Raedecker. “I have doubted not only life, but also myself, society and painting. Perhaps not so much in terms of ‘what’ to paint, but ‘how’.”

Michael Raedecker: material worlds will feature around fifty artworks that the artist has made since 1991, from the collection of Kunstmuseum Den Haag and from institutions and private collectors in the Netherlands and Britain. One new work – inert pursuit – will also be presented. “All the paintings in this exhibition are about our presence and our visual absence in relation to our surroundings, both indoors and outdoors”, Raedecker explains. “The landscape, the suburban environment where nature meets homes built by humans. The paintings show where we live, the outside of the interior and also the variety of things we collect to make the environment we live in personal and domestic. I observe, translate and prompt people to think about ‘where’ we exist.”

The work of Michael Raedecker is internationally renowned and has been shown at a range of institutions in different countries. Raedecker studied fashion at the Gerrit Rietveld Academy, and then continued his studies at the Rijksakademie in Amsterdam and Goldsmith’s College in London, where he has lived and worked since graduating. He has been awarded the Dutch Royal Prize for Painting (1993), the Prix de Rome basic prize (1994) and the prestigious John Moore Painting Prize (1999) in Britain. He was also shortlisted for the Turner Prize in 1999.

        

Met zijn unieke werkwijze, waarbij hij schilderkunst en tekenen combineert met borduurwerk, reflecteert Raedecker op de wereld en onze plaats daarin. Hij weet in zijn werken een melancholische sfeer te vangen alsof hij herinneringen vastlegt die zich in ruimtes en objecten bevinden. Landschappen, boomhutten en huizen in voorsteden zweven in een rijk tussen realisme en surrealisme, waardoor de grenzen van letterlijke representatie en abstractie vervagen.

Raedecker laat zich voor zijn werk inspireren door het collectieve geheugen, de kunstgeschiedenis en de populaire cultuur. Hij put uit vele bronnen, zoals fotografie, obscure tijdschriften, filmstills en het internet. Voordat een werk tot stand komt, werkt hij zijn ideeën in verf en draad uit in kleinere versies. Deze fotografeert en manipuleert Raedecker digitaal om het beeld dat dan ontstaat vervolgens te vertalen naar een groot doek. Zo ontstaat een spannend spel waarbij het origineel een kopie wordt dat vervolgens weer een plek vindt in het uiteindelijke ‘origineel’; de kunstwerken die je in het museum kunt zien. Raedecker: “Terugkijkend zijn de revolutionaire ontwikkelingen van de afgelopen dertig jaar op natuurlijke wijze doorgesijpeld in mijn werk. Ik heb niet alleen het leven, maar ook mezelf, de maatschappij en het schilderen in twijfel getrokken. Misschien niet zozeer ‘wat’ te schilderen, maar meer ‘hoe’.”

In Michael Raedecker: material worlds zijn ongeveer vijftig werken te zien, afkomstig uit de collectie van het Kunstmuseum en van instellingen en particuliere verzamelaars in Nederland en Groot-Brittannië. Ook wordt één nieuw werk gepresenteerd: inert pursuit. Raedecker: “Alle schilderijen in deze tentoonstelling gaan over de aanwezigheid, maar visuele afwezigheid van ons in relatie tot onze omgeving; binnen en buiten. Het landschap, de voorstedelijke omgeving waar de natuur door de mens gebouwde woningen ontmoet. De schilderijen laten zien waar we wonen, de buitenkant van het interieur en ook de verscheidenheid aan spullen die we verzamelen om onze leefomgeving persoonlijk en huiselijk te maken. Ik observeer, vertaal en zet mensen aan het denken over de vraag van ‘waar’ we bestaan.”

Het werk van Michael Raedecker geniet internationale bekendheid en was wereldwijd in diverse instellingen te zien. Ook het Kunstmuseum heeft diverse werken van hem in de collectie. Raedecker ontving de Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst (1993), de basisprijs Prix de Rome (1994) en de prestigieuze Britse John Moore Painting Prize (1999). Ook stond hij in 1999 op de shortlist voor de Turner Prize.