Adèle Anaïs Toudouze [1822-1899]
La Mode Illustrée | 1870
Kunstmuseum Den Haag has a treasure chamber of over 160.000 pieces of art. Here we work on making the highlights from this collection available online.
Naarmate de industrialisatie voortzet in de 19e eeuw wordt de vraag naar mode steeds groter. Meer mensen kunnen meedoen aan de mode, die ook steeds sneller verandert. Waar de dames aan het begin van de jaren 1870 nog gekleed gingen in wijde rokken met veel volume aan de achterkant, wordt aan het einde van de jaren 1870 juist een heel slank silhouet geprefereerd.
Door middel van catalogi is het mogelijk om in Nederland goederen te bestellen uit de grote warenhuizen in Parijs zoals Grand Magasin du Louvre en Au Bon Marché. De prenten uit dergelijke catalogi zijn vaak vrij simpel, ze zijn vooral bedoeld om het kledingstuk zo duidelijk mogelijk te weergeven. Veel modetijdschriften kiezen onder druk van de grote oplages ook voor simpele composities. Echter blijven de fraai geïllustreerde prenten van modetijdschriften als La Mode Illustrée ook populair.
De prenten worden vaak niet meer alleen ondertekend door de tekenaar of graveur, maar in groeiende mate ook door de couturiers die de kledingstukken bedachten. Zo zitten er in de collectie modeprenten van Charles Frederick Worth, ook wel de eerste couturier genoemd, die ook zijn naam aanbracht als een handtekening in de tailleband van zijn creaties.
In Kunstmuseum Den Haag wordt de collectie ‘losse’ modeprenten bewaard; de collectie gebonden modeprenten is te raadplegen via de leeszaal Bijzondere Collecties van de Koninklijke Bibliotheek te Den Haag, onze samenwerkingspartner.