Kunstmuseum Den Haag has a treasure chamber of over 160.000 pieces of art. Here we work on making the highlights from this collection available online.
Een werk van de Amerikaanse kunstenaar Ronald B. Kitaj (1932 – 2007) geeft zichzelf nooit meteen prijs. Dat geldt ook voor The Baby Tramp, een collage waarin fictie en non-fictie, realiteit en voorstelling op een geraffineerde manier samenvallen. De titel is ontleend aan een kort verhaal van de Amerikaanse satiricus en schrijver Ambrose Bierce (A Baby Tramp) over een weesjongetje dat nooit een thuis vindt en tragisch aan zijn einde komt.
In de veelheid aan beelden die Kitaj gebruikt, vallen vooral de twee gezichtsloze figuren op die een kinderwagen voortduwen. Ze zijn geïnspireerd op een illustratie uit het boek The Tramp: His Meaning and Being (1931) dat de schrijnende levensomstandigheden van de minderbedeelden in de Britse samenleving blootlegt. In dezelfde context plaatst Kitaj een knipsel met een portret van de jonge George Alexander Gratton. Gratton, geboren in 1908 op het Caribische eiland Sint Vincent in een tot slaaf gemaakt gezin, had een aandoening die witte vlekken op zijn huid veroorzaakte. Toen hij vijftien maanden oud was, kwam hij onder gezag te staan van een Britse showman die hem uitbuitte als bezienswaardigheid. Gratton reisde zijn leven lang langs de Engelse theaters als “The Spotted Negro Boy” en overleed in 1913, amper zeven jaar oud, aan de gevolgen van een tumor.