Kunstmuseum Den Haag has a treasure chamber of over 160.000 pieces of art. Here we work on making the highlights from this collection available online.
BESCHRIJVING
Ingestoken bodem. Vlakke voetrand met drie forse vlakke schijven als pootjes. Cilindervormig lichaam in een vorm geblazen met ribben, tot halve hoogte samengeknepen tot netwerkpatroon.
COMMENTAAR
Bij gebrek aan schoon drinkwater is bier of mol, een wit bier, lange tijd de belangrijkste dorstlesser geweest. Voor gebruik als drinkgerei zijn in alle soorten en maten bekers vervaardigd. Vanaf 1550 gebeurde dat in toenemende mate van kleurloos, doorzichtig glas, dat soms is opgevrolijkt met een blauwe glasdraad of noppen. Het Kunstmuseum bezit een kleine selectie van deze zo veelzijdig vormgegeven drinkglazen uit de Nederlanden of Duitsland. Een alomvattend overzicht geeft Henkes 1994.
DATERING
Latere datering op grond van de dikte van het glas en het verschil in kwaliteit met vroegere bekers. Netwerkdecoratie van opgelegde glasdraden of ribben wordt ook wel nipt diamond waies genoemd.
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 131
Vermelde literatuur/referenties:
Henkes 1994
H. E. Henkes, Glass zonder glans. Vijf eeuwen gebruiksglas uit de bodem van de Lage Landen 1300-1800, Rotterdam (Rotterdam Papers 9) 1994