Kunstmuseum Den Haag has a treasure chamber of over 160.000 pieces of art. Here we work on making the highlights from this collection available online.
Links op de foto
BESCHRIJVING
Vlakke voet met neerwaarts omgeslagen rand. Holle balusterstam met schijven, hoge conische kelk. Op de voet gegraveerd twee bloemstengels met ijle spiralen, op de kelk gegraveerd een omhoog spiralende druivenrank, waarboven een door twee leeuwen gevat wapen van stadhouder Willem III.
VOORSTELLING
Een speciaal aspect van de Nederlandse diamantgravures uit de tweede helft van de zeventiende eeuw is de prachtige, naturalistische weergave van planten en bloemen. De vlotte tekening van de druivenranken op de fluit en van de bloemen op de fles bijvoorbeeld is radicaal anders dan die van de gestileerde ranken en bloemen uit Venetië . Een van de eersten die daarmee begon, was Anna Roemers Visscher. Al in 1621 graveerde zij een roemer met levensechte bloemen en insecten (collectie Rijksmuseum, zie Ritsema van Eck 1995, nr. 14). De grote aandacht in de zeventiende eeuw voor de inheemse, maar ook exotische flora blijkt uit de talloze bloemenboeken en botanische prentuitgaven, die voor de glasgraveurs een bron van inspiratie waren. Niet alle bloemversieringen bereiken het niveau van bijvoorbeeld de fles . Veel graveurs werkten meer gestileerd en waren mogelijk ook van Venetiaanse afkomst, zoals bij het vleugelglas .
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 270
Vermelde literatuur/referenties:
Ritsema van Eck 1995
P. C. Ritsema van Eck, cat. Glass in the Rijksmuseum, II, Zwolle/Amsterdam (Rijksmuseum) 1995