Kunstmuseum Den Haag has a treasure chamber of over 160.000 pieces of art. Here we work on making the highlights from this collection available online.
BESCHRIJVING
Gewelfde voet, rechte stam in acht grote facetten geslepen, overlopend in conische kelk. Voorstelling van een postament waarop een schaal met druiventrossen, links een hoorn des overvloed en een caduceus, rechts twee boeken, een kompas en een drietand. Tegen het postament een schild met het opschrift: "AMICITIA". Gesigneerd onder de voet in het midden: "Adams".
VERVAARDIGING
De stippeltechniek op glas werd in de negentiende eeuw nog slechts door enkele graveurs toegepast, waarvan Adams in de vroege negentiende eeuw de meest bekende is. De signatuur Adams of L. Adams is op vijftien glazen aangebracht, maar er niet veel meer over deze stippelgraveur bekend dan zijn glazen. Zelfs de plaats waar hij werkte, blijft vooralsnog onbekend. Zijn gedateerde glazen stammen uit 1805, 1806 en 1816. Zijn werk is veel transparant en licht van toon, vooral in het geboomte. Veel van zijn onderwerpen hebben met de koophandel te maken. Zie Smit 1993, p. 18-19. Andries Melort, van wie het Kunstmuseum ook werk heeft in de diamantlijngravure, is als stippelaar vertegenwoordigd met een klein glasplaatje.
VOORSTELLING
Het opschrift Amicitia (Vriendschap) in combinatie met de attributen als drietand, caduceus (= staf van een koerier of handelsreiziger), kompas en boeken wijzen op een overzeese vriendschap, vergelijkbaar met de 'absente vrinden'.
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 392
Vermelde literatuur/referenties:
Smit 1993
F.G.A.M Smit, Uniquely Dutch eigtheenth-century stipple-engraving on glass, Peterborough (ongepubliceerd manuscript) 1993