gravure: L. Adams [werkzaam 1790-1820]

Goblet

BESCHRIJVING

Gewelfde voet, rechte stam in acht grote facetten geslepen, overlopend in conische kelk. Voorstelling van een postament waarop een schaal met druiventrossen, links een hoorn des overvloed en een caduceus, rechts twee boeken, een kompas en een drietand. Tegen het postament een schild met het opschrift: "AMICITIA". Gesigneerd onder de voet in het midden: "Adams".



VERVAARDIGING

De stippeltechniek op glas werd in de negentiende eeuw nog slechts door enkele graveurs toegepast, waarvan Adams in de vroege negentiende eeuw de meest bekende is. De signatuur Adams of L. Adams is op vijftien glazen aangebracht, maar er niet veel meer over deze stippelgraveur bekend dan zijn glazen. Zelfs de plaats waar hij werkte, blijft vooralsnog onbekend. Zijn gedateerde glazen stammen uit 1805, 1806 en 1816. Zijn werk is veel transparant en licht van toon, vooral in het geboomte. Veel van zijn onderwerpen hebben met de koophandel te maken. Zie Smit 1993, p. 18-19. Andries Melort, van wie het Kunstmuseum ook werk heeft in de diamantlijngravure, is als stippelaar vertegenwoordigd met een klein glasplaatje.



VOORSTELLING

Het opschrift Amicitia (Vriendschap) in combinatie met de attributen als drietand, caduceus (= staf van een koerier of handelsreiziger), kompas en boeken wijzen op een overzeese vriendschap, vergelijkbaar met de 'absente vrinden'.



BRON

Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009

J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 392



Vermelde literatuur/referenties:



Smit 1993

F.G.A.M Smit, Uniquely Dutch eigtheenth-century stipple-engraving on glass, Peterborough (ongepubliceerd manuscript) 1993

Dimensions
height 16.7 cm
diameter 8.5 cm
Material
clear colorless cut lead glass with diamond-point stipple engraving
Date
1800-1820
Production place
The Netherlands or England
Object number
1004826
Kunstmuseum Den Haag