Kunstmuseum Den Haag has a treasure chamber of over 160.000 pieces of art. Here we work on making the highlights from this collection available online.
BESCHRIJVING
Gewelfde voet, slanke balusterstam met knopen, de bovenste met een dubbele rij luchtbellen. Conische kelk met afgeronde basis, gegraveerd in gotische en gewone letters met het opschrift: "Laat ik aan LEERZUGT zijn tot vreugd. / Maar nooit ten koste van den deugd."
DATERING
De tekst heeft eenzelfde ontstaanstijd als het glas. Onder kalligraferen is het gotische schrift met versierde beginletters in de achttiende eeuw onder andere toegepast door T.V. Borckeloo , Mattheus Petit en Hendrik Scholting, zie Smit 1989a, p. 40 en Ritsema van Eck 1995, nr. 126-128
VOORSTELLING
In de achttiende eeuw nam de belangstelling voor diamantgegraveerde glazen af ten gunste van radgegraveerde en geslepen glazen. Werden diamantgravures aangebracht op roemers en façon de Venise glas, voor de radgravures kwam in toenemende mate Duits krijtglas of Engels loodglas beschikbaar waarin de nieuwe mogelijkheden van deze techniek prachtig tot hun recht kwamen. Slechts een kleine groep amateurgraveurs en professionele kunstenaars beoefende in de achttiende eeuw de techniek van de diamantgravure. Het museum bezit onder andere een gesigneerd voorbeeld van T.V. Borckeloo . In de negentiende eeuw beleefde de diamantgravure nog een kleine opleving met het werk van Andries Melort en Daniël Henriques de Castro, beide met voorbeelden in de collectie aanwezig .
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 288