Kunstmuseum Den Haag has a treasure chamber of over 160.000 pieces of art. Here we work on making the highlights from this collection available online.
BESCHRIJVING
Concaaf conische voet van gesponnen glasdraad. Trechtervormig lichaam, spiraalsgewijs omwikkeld met gekartelde blauwe glasdraad. Drie opgelegde oogjes met ringen van glasdraad.
COMMENTAAR
Ring- of ringelbekers zijn ontstaan in het zestiende-eeuwse Venetië, maar werden eveneens vervaardigd in Frankrijk, de Nederlanden en met name Duitsland. Ze zijn herkenbaar aan de ringetjes die met oogjes aan de kelk zijn verbonden en bij het drinken een tinkelend geluid veroorzaken. De beker is een eenvoudiger variant van de grote tonbekers met hun tot oogjes uitgetrokken noppen, waarin oorspronkelijk koperen ringen hingen, ziet cat. nr. 20 . Ringelbekers waren in de zeventiende eeuw zeer geliefd, vooral bij drinkspelletjes waarbij degene die als eerste zijn glas had leeggedronken de beker liet rinkelen. Duitse exemplaren zijn in groen, bruin en kleurloos glas gemaakt. Omdat deze bekers ook in de negentiende eeuw populair waren, zijn zij toen veel nagemaakt (Von Saldern 1970; Ritsema van Eck, Zijlstra-Zweens 1993, nr. 458-461).
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 162
Vermelde literatuur/referenties:
Von Saldern 1970
A. von Saldern, ‘Originals. Reproductions. Fakes.’, in: Annales 5 (1970), p. 299-318
Ritsema van Eck, Zijlstra-Zweens 1993
P.C. Ritsema van Eck, H.M. Zijlstra-Zweens, cat. Glass in the Rijksmuseum, I, Zwolle/Amsterdam (Rijksmuseum) 1993