Kunstmuseum Den Haag has a treasure chamber of over 160.000 pieces of art. Here we work on making the highlights from this collection available online.
BESCHRIJVING
Gewelfde voet, rechte stam met opaakwitte spiralen rond netwerkspiraal, eivormig kelk.
VOORSTELLING
Kort na 1750 worden stammen ontwikkeld waarin luchtspiralen plaats maken voor slingers van opaak wit of gekleurd glas. In een eindeloze variatie slingeren zich witte draden door het glas, als een kabel, een kurkentrekker, enkel en dubbel. De techniek is gebaseerd op de Venetiaanse filigraantechniek. Hoewel witte slingerdraden het meeste voorkomen, zijn deze ook wel gecombineerd met andere kleuren, zoals rood en in mindere mate blauw. De stammen zijn meestal recht en bij uitzondering voorzien van een knoop. Slingerglaasjes zijn bijzonder veel vervaardigd, niet alleen in Engeland maar ook in de Nederlanden, zie Henkes 1994, p. 305-306. Omstreeks 1785 waren slingerglazen weer uit de mode.
VOORSTELLING
Onder op de bodem van het glaasje is 'v Gelder' geschilderd, iets dat er mogelijk op duidt dat het glas is gebruikt door de voormalige directeur van het Kunstmuseum dr. H.E. van Gelder
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 413
Vermelde literatuur/referenties:
Henkes 1994
H. E. Henkes, Glass zonder glans. Vijf eeuwen gebruiksglas uit de bodem van de Lage Landen 1300-1800, Rotterdam (Rotterdam Papers 9) 1994