Kunstmuseum Den Haag has a treasure chamber of over 160.000 pieces of art. Here we work on making the highlights from this collection available online.
BESCHRIJVING
Klein standvlak, geen pontilmerk. Ovaal enigszins afgeplat lichaam, korte slanke hals met gekartelde glasdraad.
COMMENTAAR
Deze twee bruine flessen waren in de zeventiende en achttiende eeuw bestemd voor mineraalwater uit de Belgische Ardennen zoals Spawater. Dit water werd gedronken vanwege zijn geneeskrachtige werking en was verkrijgbaar bij de toen al als kuuroord functionerende bronnen. Twee glashuizen, die van Francesco Savonetti in Brussel en van de Bonhomme familie in Luik, kregen in 1653 en 1650 het privilege voor het produceren van Spawaterflessen. Er waren twee modellen in gebruik: een platte fles met een lange hals, veel als bodemvondst in Nederland aangetroffen; en een in doorsnede ovale fles met kortere hals, waaromheen een gekartelde glasdraad. Het was gebruikelijk Spaflessen als bescherming tegen breuk te voorzien van een omhulsel van riet, stro of wilgenteen. Voor flessen die niet zelfstandig konden staan, waren er speciale houten standaards in gebruik. Zie McNulty 1971, p. 110-111; Henkes 1994, p. 289-290 en Engen e.a. 1989, p. 140.
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 206
Vermelde literatuur/referenties:
Engen e.a. 1989
L. Engen e.a., Het glas in België, Luik 1989
Henkes 1994
H. E. Henkes, Glass zonder glans. Vijf eeuwen gebruiksglas uit de bodem van de Lage Landen 1300-1800, Rotterdam (Rotterdam Papers 9) 1994
McNulty 1971, 1972
R.H. McNulty, 'Common beverage bottles: their production, use and forms in seventeenth and eighteenth-century Netherlands', dl. I in: Journal of Glass Studies 13 (1971), p. 91-119; dl. II in: Journal of Glass Studies 14 (1972), p. 141-148