Doorlopend / Gratis

Audiotour voor kinderen

Van een oude geit naar een citroen en een paprika. Via de prachtige Blauweregen langs Edith en Dolly. Wegdromen bij een labyrint en oog in oog met gigantische spinnen.  Jeugdauteur en illustrator Daan Remmerts de Vries leidt kinderen (8+) in een speciale audiotour langs veertig heel uiteenlopende werken uit de collectie van Kunstmuseum Den Haag. Zo ontdekken ze op een verrassende manier meer over kunstwerken van bijvoorbeeld George Hendrik Breitner, Claude Monet, Egon Schiele, Paula Modersohn-Becker, Auguste Rodin, Vincent van Gogh, Paula Rego en Marlene Dumas. De tour is via de Kunstmuseum-app beschikbaar in het Nederlands en het Engels.

‘Lieve help! Wat is dit? het is eng! Het is… smerig… Wat zit hier in of over die stoel? Iets met schoenen met hakken. Iets met slappe benen en een soort jurkje’. Met deze nieuwe audiotour beleven kinderen het museum op een totaal andere manier. Remmerts de Vries weet precies welke toon hij moet aanslaan en hoe hij kinderen kan meenemen in een museum vol kunstwerken die tot de (inter)nationale top behoren. Iedereen kan de audiotour gratis beluisteren door de app van het Kunstmuseum te downloaden in de Apple App Store of Google Play Store.

Wat is dit voor geklodder?
De door Remmerts De Vries zelf ingesproken audiotour zet kinderen aan het denken over waarom iets kunst is: ‘Wat is dit voor geklodder? Dit kan jij ook! En beter!’ Verder gaat de tour onder andere in op werkwijzen van kunstenaars en kinderen zullen ervaren dat kunst je kan verrassen en dat kunstwerken als een soort tijdmachine kunnen werken. Bij een strandgezicht van Jan Hendrik Weissenbruch horen ze bijvoorbeeld: ‘Zo zag Nederland er zo’n honderd jaar geleden uit! Geen hondenuitlaters. Geen kite-surfers. Geen strandtenten met harde muziek. Geen joggers. Geen rijen windmolens op de horizon. Geen helikopters. Geen flats. En geen menigten die in de zon gaan liggen te bakken’.

Cadeau: tekenboek voor thuis
Na afloop van het museumbezoek kunnen kinderen ook thuis hun creativiteit laten stromen, geïnspireerd door de werken die ze tijdens de audiotour hebben gezien. Bij de informatiebalie is een gratis tekenboek voor thuis af te halen waarin Remmerts de Vries allerlei opdrachten schreef en voorzag van schetsmatige tekeningen. Hij zet kinderen bijvoorbeeld aan het werk met ‘kleurenveegjes’, zoals ook Leo Gestel ze toepaste, of laat ze in de spiegel kijken om vervolgens een kleurrijk portret te tekenen in de stijl van Kees van Dongen.

Over Daan Remmerts de Vries
Daan Remmerts de Vries is een bekende en veelbekroonde Nederlands schrijver en illustrator van kinderboeken en boeken voor volwassenen. Daarnaast is hij schilder en muzikant. Remmerts de Vries won onlangs de Theo Thijssen Prijs voor zijn gehele oeuvre. In 2010 maakte hij het allereerste kinderkunstboek - Meneer Kandinsky was een schilder - uit de succesvolle serie die Kunstmuseum Den Haag uitgeeft samen met Uitgeverij Leopold.

De audiotour voor kinderen en het tekenboek zijn mede mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van het Hofman & Sip Fonds en Stichting De Versterking.

Audiotour voor kinderen
Voor: kinderen vanaf 8 jaar, gezinnen
Wanneer: doorlopend, tijdens openingstijden van het museum
Waar: over de tentoonstelling Ontdek het Moderne