27 september 2025 t/m 25 januari 2026

Titanic & Fashion

The Last Dance

Kunstmuseum Den Haag presenteert vanaf 27 september TITANIC & FASHION – The Last Dance – samengesteld door het museum zelf. Met originele kostuums uit de gelijknamige, iconische film uit 1997, en niet eerder getoonde kleding en accessoires uit de collectie van het museum uit de jaren 1910, belooft Titanic & Fashion een bijzondere en meeslepende reis te worden. In combinatie met werk van hedendaagse ontwerpers als Iris van Herpen, John Galliano voor Margiela, Craig Green en Tess van Zalinge, laat de tentoonstelling licht schijnen op de dromerige kleding van ruim een eeuw geleden en biedt het verhaal ook reflectie op het hier en nu. Want de Titanic-periode vertoont verrassend veel overeenkomsten met onze huidige wereld: vol ongebreideld vertrouwen in technologie, een golf van emancipatie, klassenongelijkheid en bewegingen van migratie. Een tijd vol oorlogsdreiging en dansen op de rand van de vulkaan.

TITANIC & FASHION - The Last Dance - video Jasper Abels

        

Het einde van een tijdperk - een nieuw begin

Deze unieke tentoonstelling, enkel te zien in Den Haag, besteedt aandacht aan een onderbelichte en revolutionaire periode uit de mode: 1908 tot 1918. Korsetten worden afgeworpen en felle kleuren vervangen de zachte poedertinten van de belle epoque. Het zijn de jaren van rebelse vernieuwers als Paul Poiret en Coco Chanel, of Lucile, de eigenzinnige Britse modeontwerpster die de ramp met de Titanic overleefde. Een tijd waarin vrouwen strijden voor kiesrecht en het vertrouwen in technologische vooruitgang onbegrensd is. Feminisme krijgt vorm in moderne, praktische kostuums - in een maatschappij waarin klassenverschillen en uitsluiting juist ook met mode worden vormgegeven. Moderne technieken – auto’s, telefonie, vliegtuigen en stoomlijners – winnen terrein en ook de mode sprankelt van moderniteit, aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog.

Op zoek naar geluk

Op de Titanic – het ‘onzinkbare’ schip dat toch onderging tijdens de eerste vaart in 1912 – bevonden zich eindeloos veel verschillende mensen, met allemaal hun eigen verhaal. Allen op zoek naar geluk. In de eerste klasse reisden steenrijke passagiers, gekleed in de nieuwste trends uit Parijs en de Verenigde Staten. Zij waren veelal op terugreis van hun tour door Europa. De grootste groep was te vinden in de derde klasse: veelal migranten met een one-way ticket op weg naar een nieuwe toekomst in de Verenigde Staten, sommigen gekleed in streekdracht uit het land van herkomst. De foto’s genomen op Ellis Island van deze landverhuizers tonen mensen gekleed in Italiaanse of Franse streekdracht, uit Oekraïne, maar ook Zeeuwse kostuums. Allemaal samen op een schip dat symbool kwam te staan voor enerzijds het geloof in moderniteit en anderzijds de gevaren die dit met zich meebrengt. 

Dreiging, dromen en veerkracht

Hedendaagse ontwerpers grijpen terug op de dromerige, zwierige kanten kleding van ruim een eeuw geleden. Wijst dit op een verlangen naar zachtheid in een wereld die verhardt? Doorschijnende japonnen die ‘merkins’ (schaamhaarpruiken) zichtbaar maken om te shockeren, mannen ingesnoerd in korsetten en militair geïnspireerde outfits. Een spraakmakende collectie uit 2024 van Margiela door John Galliano toont stukken die deels geïnspireerd lijken door de Titanic-tijd, in een romantische mix van toen en nu.

Ditzelfde spel met gender en korsetten is te zien in de collecties van de Nederlandse Tess van Zalinge. Zij besteedt volop aandacht aan werken voor verschillende maten en het korset dat insnoert of juist vrijheid geeft.

Werk van Craig Green verbeeldt zowel beschermers als bescherming. Veel van zijn creaties zijn gemaakt voor ‘stadsnomades’, die in hun kleding van alles kunnen herbergen, tot zwemvesten aan toe, klaar om te vertrekken of vluchten.

In de tentoonstelling is ook werk van Iris van Herpen uit haar collectie Carte Blanche te zien. Gefilmd onder water is het een ode aan de veerkracht van vrouwen. 

Rondom Titanic & Fashion

Naast de tentoonstelling organiseert Kunstmuseum Den Haag een divers, verdiepend en activerend publieksprogramma waarover binnenkort meer op de site te vinden is. Hiermee legt het Kunstmuseum verbinding met de actualiteit en laat het temeer zien dat Titanic & Fashion een verhaal over toen is, maar verrassend genoeg ook over nu. Een verhaal vol veerkracht en optimisme. In samenwerking met uitgeverij Waanders publiceert het Kunstmuseum een catalogus en de bekende kinderboekenmaker en illustrator Mylo Freeman maakt een nieuwe editie in de serie kinderkunstboeken. Deze boeken en meer zijn te koop in de speciale pop-up shop. De vormgeving van de tentoonstelling is in handen van art director Maarten Spruyt en fotograaf Jasper Abels verzorgt de beeldbewerkingen en videografie.

De tentoonstelling is te zien vanaf 27 september 2025.

Partners


Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Blockbusterfonds en Fonds21. Met dank aan de structurele partners VriendenLoterij en Gemeente Den Haag.