Kunstmuseum Den Haag has a treasure chamber of over 160.000 pieces of art. Here we work on making the highlights from this collection available online.
BESCHRIJVING
Gewelfde voet, rechte zeshoekige stam in facetten geslepen, overlopend in eivormige kelk. Kelk gegraveerd met voorstelling van Bacchus op een wijnton, een glas en lange pipet in de hand, temidden van een tweede ton, kannen, zeven, een wijnhevel en twee wijnstokken. Op de grote ton het monogram 'RPL' , boven de voorstelling het opschrift 'D'WIJN-NEGOTIE'. Op pontilmerk gesigneerd 'Adams 1805'. Opschrift en signatuur in diamantlijngravure.
VERVAARDIGING
De stippeltechniek op glas werd in de negentiende eeuw nog slechts door enkele graveurs toegepast, waarvan Adams in de vroege negentiende eeuw de meest bekende is. De signatuur Adams of L. Adams is op vijftien glazen aangebracht, maar er niet veel meer over deze stippelgraveur bekend dan zijn glazen. Zelfs de plaats waar hij werkte, blijft vooralsnog onbekend. Zijn gedateerde glazen stammen uit 1805, 1806 en 1816. Zijn werk is veel transparant en licht van toon, vooral in het geboomte. Veel van zijn onderwerpen hebben met de koophandel te maken. Zie Smit 1993, p. 18-19. Andries Melort, van wie het Kunstmuseum ook werk heeft in de diamantlijngravure, is als stippelaar vertegenwoordigd met een klein glasplaatje.
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 391
Vermelde literatuur/referenties:
Smit 1993
F.G.A.M Smit, Uniquely Dutch eigtheenth-century stipple-engraving on glass, Peterborough (ongepubliceerd manuscript) 1993