gravure: L. Adams [werkzaam 1790-1820]

Kelkglas

BESCHRIJVING

Gewelfde voet, rechte zeshoekige stam in facetten geslepen, overlopend in eivormige kelk. Kelk gegraveerd met voorstelling van Bacchus op een wijnton, een glas en lange pipet in de hand, temidden van een tweede ton, kannen, zeven, een wijnhevel en twee wijnstokken. Op de grote ton het monogram 'RPL' , boven de voorstelling het opschrift 'D'WIJN-NEGOTIE'. Op pontilmerk gesigneerd 'Adams 1805'. Opschrift en signatuur in diamantlijngravure.



VERVAARDIGING

De stippeltechniek op glas werd in de negentiende eeuw nog slechts door enkele graveurs toegepast, waarvan Adams in de vroege negentiende eeuw de meest bekende is. De signatuur Adams of L. Adams is op vijftien glazen aangebracht, maar er niet veel meer over deze stippelgraveur bekend dan zijn glazen. Zelfs de plaats waar hij werkte, blijft vooralsnog onbekend. Zijn gedateerde glazen stammen uit 1805, 1806 en 1816. Zijn werk is veel transparant en licht van toon, vooral in het geboomte. Veel van zijn onderwerpen hebben met de koophandel te maken. Zie Smit 1993, p. 18-19. Andries Melort, van wie het Kunstmuseum ook werk heeft in de diamantlijngravure, is als stippelaar vertegenwoordigd met een klein glasplaatje.



BRON

Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009

J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 391



Vermelde literatuur/referenties:



Smit 1993

F.G.A.M Smit, Uniquely Dutch eigtheenth-century stipple-engraving on glass, Peterborough (ongepubliceerd manuscript) 1993

Afmetingen
hoogte 16,9 cm
diameter 8,2 cm
Materiaal
helder kleurloos geslepen loodglas met diamantstippelgravure, opschrift en signatuur in diamantlijngravure
Datum
1805
Plaats vervaardiging
Nederlanden of Engeland
Objectnummer
1004827
Kunstmuseum Den Haag