Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
In een periode die in het teken staat van artistieke vernieuwing, kan Wolf Vostell worden beschouwd als een van de wegbereiders. Nadat hij in 1958 als eerste kunstenaar een televisiescherm in een kunstwerk had geïntegreerd, bleef hij voortdurend nieuwe materialen verkennen. Voor Vostell was kunst een deel van het leven zelf en om zijn boodschap over te brengen, hoefde kunst zich niet te beperken tot traditionele middelen. In werken als Millenniumskasten betrekt het geïntegreerde scherm het hele werk in zijn realiteit. En door de aanwezigheid van echte consumptiegoederen in plaats van uitsluitend afbeeldingen van deze objecten in werken als de B52-bommenwerpers spreken de werken de toeschouwer veel meer aan.
-------------------------------------------------------------------------------------
In an era marked by artistic innovation, Wolf Vostell is distinguishable as one of the trailblazers. After being the first artist to incorporate a television screen in an artwork in 1958, the artist never stopped exploring new materials. For Vostell, art was part of life itself, and in order to get it’s point across, it mustn’t limit itself to traditional means. In works such as Millenniumskasten, the integrated screen pulls the entire work into its reality. And in works like the B52 Bombers, the presence of real consumer goods opposed to mere images of these objects, make the objects relate much more to the viewer.