16 november 2025 - 13:00 t/m 15:10 €7,50

Female Gaze Tour met Narges Mohammadi

De tentoonstelling Titanic & Fashion vanuit een vrouwelijk perspectief

Kunstenaar Narges Mohammadi neemt je mee door de tentoonstelling Titanic & Fashion.  

Kijk door de ogen van iemand anders

In de tentoonstelling Titanic & Fashion zie je onder andere historische kleding met pracht en praal. Kleding voor verschillende momenten van de dag, voor de upper class. Maar ook de eenvoudige ontwerpen en stoffen die gedragen werden door mensen uit de lagere klasse van ruim een eeuw geleden. Eenvoudige kleding die telkens hersteld werd totdat het helemaal afgedragen was. Streekdracht van migranten. Gedragen door mensen die een nieuwe manier van ergens thuishoren moesten vinden, opnieuw moesten wortelen.

Ga samen in gesprek over de menselijke verhalen die achter de stukken in de tentoonstelling zitten. Wie waren eigenlijk de mensen die deze kleding hebben gemaakt? En hoe kan kleding vormgeven aan een nieuw thuis?

Praktische informatie en tickets

  • Voor wie: Jongeren en volwassenen
  • Wanneer: Zondag 16 november
  • Tijd: 13.00 - 13.40 uur en 14.30 - 15.10 uur (duur ca. 40 min)
  • Taal: Nederlands
  • Aantal deelnemers: 15 personen per rondleiding
  • Waar: Kunstmuseum Den Haag
  • Kosten: €7,50 
        

Narges Mohammadi

Het werk van Narges Mohammadi (°1993, ergens tussen Kabul en Teheran, AF) is geworteld in haar persoonlijke geschiedenis, gekenmerkt door ervaringen uit twee zeer verschillende culturen. Ze put uit de eindeloos rijke tussenruimte waarin ze zich begeeft. In monumentale installaties verbeeldt ze de ambiguïteit van het leven waarbij herinneringen, saamhorigheid, troost, verlies, rouw, tradities en alternatieve manieren van uitwisseling centraal staan.

Haar sculpturen, vaak gecomponeerd in series, bestaan uit onverwachte, maar herkenbare materialen: halva, beton, gum, leem en zeep. Narges werkt gedisciplineerd met grote hoeveelheden van eenzelfde materiaal waaruit ze objecten vormt, ze inkapselt, ermee bedekt of ze uithakt. De materialiteit van de ruimtelijke installaties zorgt voor een zekere licht- of juist gewichtigheid.

Als beeldhouwer van de herinnering vertaalt Narges uiteenlopende ervaringen naar eerbetonen aan bijvoorbeeld haar kinderkamer, de thuiszorg en Perzische tradities. Ze schept daarmee ruimte voor de toeschouwer om tot contemplatie, inleving, bezinning en reflectie te komen. De gelaagdheid van de intieme belevenissen uit haar leven, geeft Narges weer op visueel toegankelijke wijze, waardoor de toeschouwer deelgenoot kan worden van een (on-)bekend verhaal.