Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
BESCHRIJVING
Ingestoken bodem. Lichaam in vorm geblazen met ingesnoerde buik en horizontale ribbels, slanke hals met brede mondrand, twee opgelegde glasdraden rond de hals. Hol geblazen balustervormige stop met punt.
COMMENTAAR
De negentiende eeuw staat bekend om het kleurige glaswerk. Eenvoudige flessen, karaffen en drinkserviezen zijn in de meest uiteenlopende, felle en sprekende kleuren vervaardigd. Het gebruik van gekleurd glas gaat terug tot in de achttiende eeuw, maar kreeg een enorme impuls toen in de negentiende eeuw chemici begonnen te experimenteren met het kleuren van de glasmassa. Wat de vormgeving van het glas betreft, werd er in eerste instantie voortgeborduurd op laat achttiende-eeuwse modellen die als gevolg van de toenemende populariteit van slijpwerk zwaarder en geprononceerder werden. Omdat overal dezelfde vormen en modellen werden toegepast, is het moeilijk de herkomst van het glas te bepalen. Zo kan bijvoorbeeld het model met het in facetten geslepen blokje in de stam van cat. nr. 476 zowel in Engeland, Duitsland als Nederland zijn gemaakt, maar komt het model ook voor in een modellenboek van een Deense glasfabriek uit het midden van de eeuw (Poser 1981, blz. 73-75). Zie o.a. Davis, Middlemas 1968; Dexel 1977, tafel IV-VI
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 474
Vermelde literatuur/referenties:
Davis, Middlemas 1968
D.C. Davis, K. Middlemas, Coloured Glass, Londen 1968
Dexel 1977
Th. Dexel, Gebrauchglas, Braunschweig 1977
Poser 1981
K.-H. Poser, Alte trinkgläser in Schleswig-Holstein, Neumünster 1981