Kom met deksel

BESCHRIJVING

Kom op gewelfde voet doorlopend in korte stam. Komvormig lichaam met twee driedubbel gebogen oren. Op oren en lichaam één resp. twee maal drie blauwe braamnoppen. Licht gewelfde deksel met omgevouwen steunrand, knop opgebouwd uit centrale stam met nodus, waaromheen zeven dubbel gebogen geknepen glasdraden, bekroond met ring. Op deksel en ring twee maal drie braamnoppen. Alle onderdelen van helder blauw glas (met uitzondering van de egaal blauwe stamdelen in de knop en de braamnoppen), met ingewalste opaak witte, rode en turquoise splinters, het lichaam en deksel ruitvormig omwikkeld met vlak gesmolten helder blauwe glasdraden. Braamnoppen met verguldsel.



COMMENTAAR

Ondoorzichtig gekleurde glazen objecten, voorzien van veelkleurige spikkels en uitgeblazen kleurvegen, worden over het algemeen aan Franse glasblazerijen uit de zeventiende en vroege achttiende eeuw toegeschreven. Agaatglas en gemarmerde bekers en flesjes waren ook in het achttiende-eeuwse Venetië gezocht.



COMMENTAAR

De kom met deksel is bij uitstek een kunstkamerobject. Het voorwerp is vervaardigd in de periode die als de bakermat wordt gezien van de latere Franse bloei op decoratief gebied, sinds de Parijse tentoonstelling in 2002 Un temps d’exubérance genoemd. Geblazen van blauw glas met ingewalste kleurige glassplinters, in ruiten omwikkeld, bezet met vergulde noppen en een overdadig versierde knop, is de kom een voorbeeld van uitzonderlijk geperfectioneerd vakmanschap. Volgens de Franse glaskenner James Barrelet, die de kom in april 1963 heeft gezien, doet de techniek van het gemarmerd glas denken aan glas uit La Margeride (in Auvergne). Deze mening wordt tegenwoordig niet meer onderschreven. Het belangrijkste productiecentrum van veelkleurig à la façon de Venise glas in Frankrijk was in deze periode zonder twijfel Nevers (Cat. tent. Parijs 2002, p. 368-377; Lhermite-King 2008, p. 83-111, met dank aan Silvie Lhermite-King). Enkele flessen, een beker en een kan zijn vervaardigd uit een vergelijkbare gespikkelde glasmassa, gecombineerd met vergulde braamnoppen en kenmerkend opgesmolten oren (zie Cat. tent. Den Haag 2002, nr. 11-04), maar geen van alle vertonen zij dezelfde uitbundigheid.



BRON

Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009

J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 98



Vermelde literatuur/referenties:



Cat. tent. Den Haag 2002

De glazen glorie. Hoogtepunten in glas, Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2002



Cat. tent. Parijs 2002

Un temps d'exubérance. Les arts décoratifs sous Louis XIII et Anne d'Autriche, Parijs (Galeries nationales du Grand Palais) 2002



Lhermite-King 2008

S. Lhermite-King, cat. Cent verres français 1550-1750. Trésors des collections privées, Parijs 2008

Afmetingen
hoogte 19,6 cm ; breedte 16,0 cm ; diameter 12,5 cm
Materiaal
helder blauw, helder kleurloos, opaak wit, rood en turkoois glas met gouddecoratie
Datum
1600-1650
Plaats vervaardiging
Waarschijnlijk Nevers (Frankrijk), façon de Venise
Objectnummer
1004884
Kunstmuseum Den Haag