Fred Sandback [1943-2003]

Untitled (Eighteen-part Leaning Construction)

De Amerikaanse kunstenaar Fred Sandback behoorde tot de eerste generatie kunstenaars die met de verworvenheden van de minimal art een geheel eigen idioom aan de Amerikaanse sculptuur wist toe te voegen. Met simpele draden maakt Sandback de architecturale ruimte tot een onderdeel van het kunstwerk. Het idee van de kunstenaar en de ervaring van de bezoeker vormen daarbij de kern van het werk. Als geen ander weet Sandback de leegte tastbaar te maken. De kracht van Untitled zit ook in de bewustwording van de ruimte waarin het werk zich bevindt. Juist omdat Sandbacks sculpturen ook de leegte omvatten, blijft de herinnering sterk nawerken.

Materiaal
wit en geel acryldraad
Objectnummer
1053115