Sol LeWitt [1928-2007]

Wall Drawing number 373: Lines in Four Directions (equal spacing on an unequal wall)

Sol LeWitt (1928-2007) is een van de grondleggers van de conceptuele kunst en de Amerikaanse Minimal Art. Minimal art wil met zo eenvoudig mogelijke middelen een relatie aangaan met de directe omgeving. Daarbij gebruikt de kunstenaar bij voorkeur simpele, eventueel gevonden materialen. De wandtekeningen en sculpturen van LeWitt zijn wereldberoemd, net zoals zijn radicale opvatting dat een idee voor een kunstwerk belangrijker is dan de uitvoering ervan. Zo ontwerpt hij zijn wandtekeningen zelf, maar laat deze uitvoeren door een team van assistenten. In de jaren ’60 was dit conceptuele denken een regelrechte breuk met het verleden en een aanval op het eeuwenoude principe van de kunstenaar als individueel genie.

In 1983 verwerft het museum Wall drawing nr. 373 van LeWitt. De tekening bestaat uit parallelle zwarte en grijze banen. De diagonale en verticale lijnen lopen in vier verschillende richtingen en benadrukken de hoogte van het trappenhuis in het Berlagegebouw. Volgens de gedachte van de conceptuele kunst maakt LeWitt een diagram met instructies en laat hij de uitvoering over aan zijn assistenten. Niet de kunstenaar maar zijn team reist naar de plek van bestemming om daar de wandtekening te maken: vergelijkbaar met een architect die nooit daadwerkelijk zelf een gebouw uitvoert. Nadat LeWitt de technische specificaties heeft ontvangen van de muur waar zijn kunstwerk op moet komen, met foto’s en plattegronden, maakt hij het ontwerp. Voor de uitvoering ervan vertrouwt hij volledig op zijn team.

LeWitt maakt voor de koper van het werk ook een certificaat waarin hij het idee voor de tekening vastlegt. Zo is het mogelijk om de tekening later opnieuw uit te voeren. Als de wandtekening zelf verdwijnt, bijvoorbeeld door overschildering, bestaat het kunstwerk nog steeds als idee op papier. Deze wandtekening werd in 2000 hersteld, nadat deze tijdens de renovatie van het gebouw was overgeschilderd. Als dank voor het herstel, schonk de kunstenaar een nieuwe serie wandtekeningen aan het museum.

Sol LeWitt en het Kunstmuseum hebben een lange gezamenlijke geschiedenis. In 1968 wordt in het museum de eerste Minimal Art-tentoonstelling in Europa georganiseerd. Twee jaar later volgt LeWitts eerste museale solotentoonstelling in Europa. Sinds die tijd zijn er diverse werken van de kunstenaar aan de museumcollectie toegevoegd. Voorbeelden zijn de vijf geometrische vormen op de gevel van KM21 en de muurschilderingen in de hal van het Kunstmuseum.

Materiaal
potlood, fixatief, vernis, lood, Oost-Indische inkt, latexverf
19 oktober - 9 november 2000
Objectnummer