Hot Skillet Mama


 

De titel van Hot Skillet Mama verwijst naar een compositie van de legendarische jazzcomponist Sun Ra (1914-1993). De tekst van het lied Hot Skillet Mama drukt het verlangen van de zanger uit naar een vrouw die zwetend in haar keuken aan het werk is. Haar gekletter met potten en pannen wordt uitgedrukt in de metaalachtige percussie van de muziek. Siem drukt het thema van de keuken uit in de verschillende huishoudelijke voorwerpen waaruit de figuren zijn opgebouwd. Het keukengerei lijkt ook te verwijzen naar Martha Roslers baanbrekende feministische videowerk Semiotics of the Kitchen (Semiotiek van de keuken, 1975), waarin Rosler gefrustreerd en agressief een rits aan kookgerei voor de camera paradeert. Met haar verwijzingen naar dit videowerk en het lied uit de vroege jaren vijftig, levert Siem commentaar op de veronderstelde positie van de vrouw in de door mannen gedomineerde sociale orde.

Voor de kunstenaar onderstreept de radicale zoektocht van jazzmuzikanten naar een authentieke muzikale stem het verlangen naar een kunst vrij van conventies. Net als de bewonderde Sun Ra, die een groot aantal van zijn platen zelfstandig in kleine oplagen produceerde om zijn autonomie van de muziekindustrie te behouden, koestert Wiebke Siem haar artistieke vrijheid. Werkend op haar eigen voorwaarden, houdt ze afstand van de commerciële kunstwereld.