01-07-2020

Afstudeertentoonstelling in de openbare ruimte

Tatiana Duran Martinez. Foto: Robin Alysha Clemens

Vanaf vandaag is in Den Haag en Amsterdam het afstudeerwerk te zien van 27 studenten van de lichting 2020 (BA/MA autonoom) van alle kunstacademies in Nederland. Ruim 400 poster-reclameplekken zijn hiervoor gereserveerd. Het initiatief komt van Nest Den Haag in samenwerking met het Amsterdamse Melkweg Expo. Directeur Kunstmuseum Benno Tempel nam zitting in de selectiecommissie.

Als student aan een beeldende kunstopleiding werk je jaren toe naar de afstudeertentoonstelling, dé gelegenheid om je werk te presenteren aan de buitenwereld. Maar die springplank naar de toekomst staat dit jaar op losse schroeven. Afstudeertentoonstellingen worden uitgesteld of intiemer gepresenteerd, waardoor de presentatiemogelijkheden aanzienlijk beperkt zijn.

Nest, gehuisvest in een culturele broedplaats in Den Haag, nam daarom het initiatief voor een afstudeertentoonstelling in de openbare ruimte. Beeldende kunststudenten werden uitgenodigd om een foto van hun afstudeerwerk in te sturen. Een selectiecommissie met onder anderen Heske ten Cate, artistiek directeur Nest, beeldend kunstenaar Iris Kensmil en Benno Tempel koos uit een grote hoeveelheid inzendingen 27 studenten voor de tentoonstelling.

Op Mister Motley, een online tijdschrift over beeldende kunst, is meer te lezen over de studenten en kun je een stadswandeling langs de werken maken met een wandel-app.