08-11-2018

Bewoners Centrum en Scheveningen ontdekken nieuwe werelden tijdens speciale avond in het museum

Bezoekers stadsdeelavond Centrum en Scheveningen (november 2018) Foto: Khalid Amakran

Woensdagavond 7 november bezochten zo’n 450 mensen uit de stadsdelen Centrum en Scheveningen de speciale avond ‘Stad naar het museum’ in Gemeentemuseum Den Haag. Van 18.00 tot 20.30 uur genoten zij van muzikale optredens, workshops, rondleidingen en heel veel kunst. De avond stond in het teken van de tentoonstelling Glans en Geluk. Kunst uit de Wereld van de Islam en was daarmee voor een deel van de bezoekers een feest der herkenning, voor anderen een nieuwe kennismaking.

Bezoekers keken hun ogen uit bij de weelderig versierde verzameling van onder meer kommen, tapijten, prenten en kannen, gingen zelf aan de slag met kalligrafeerpen en werden getrakteerd op muziek van Arash Aria. Deze in Iran geboren muzikant en componist speelde de tar, een krachtig oud snaarinstrument waarvan het geluid als het meest onderscheidende en authentieke van Iraanse muziek wordt gezien.

De bezoekers reageerden positief: ‘Wanneer je het museum binnenstapt, word je direct overdonderd. Er is zoveel te zien en te doen; te veel bijna! Deze avond is voor mij hét bewijs dat je niet altijd ver van huis hoeft om nieuwe werelden te ontdekken.’ Andere mensen zien het als een kans om hun buurt beter te leren kennen. ‘Ik woon pas een jaar in Den Haag en zie veel buurtgenoten wel op straat of in de supermarkt. Toch spreek ik ze daar niet makkelijk aan. Een museumbezoek is voor veel mensen hier nieuw en tijdens een rondleiding of optreden knoop je daarom makkelijk een praatje aan. Dat vind ik heel waardevol.’

Met ‘Stad naar het museum’ wil het Gemeentemuseum alle inwoners van Den Haag kennis laten maken met het gebouw en al het moois dat hier is te zien. Stadsdeel voor stadsdeel worden bewoners uitgenodigd voor een gratis cultureel avondje uit, inclusief entree en busvervoer. Sinds de eerste editie bezochten maar liefst 100.000 inwoners op deze wijze het museum. Na Leidschenveen-Ypenburg, Wateringse veld, Scheveningen en Centrum is het 21 november de beurt aan Segbroek en Haagse Hout.