15-07-2020

Draadsculpturen Fred Sandback te zien bij Nest in Den Haag

Fred Sandback: The measurement of space, Nest, Den Haag. Foto: Gerrit Schreurs

Met uiterst eenvoudige middelen als acrylgaren en soms ook staaldraad, elastiek en touw, maakt de Amerikaanse kunstenaar Fred Sandback (1943-2003) draadsculpturen. Vanuit muren, vloeren en plafonds spant hij gekleurde draden en laat zo vormen en frames ontstaan met niets ertussen. Naar eigen zeggen creëert hij hiermee voetgangersruimte (“pedestrian space”), een plek die uitnodigt om stil te staan bij de omgeving waar je je op dat moment bevindt.

Sinds 2014 bevinden zich twee draadsculpturen van Sandback in onze collectie. Diverse malen zijn ze in het museum te zien geweest, waarbij het gebouw van H.P. Berlage altijd een uitgesproken rol heeft gespeeld in de beleving ervan. De zalen, de lijnvoering, het daglicht; de totale architectuur wordt in de presentatie onderdeel van zijn werk. Maar wat gebeurt er als dat er allemaal niet is? Wat gebeurt er als er alleen leegte overblijft? In de tentoonstellingsruimte van Nest in Den Haag krijg je nu een antwoord op deze vraag.

In de tentoonstelling Fred Sandback: The measurement of space worden de twee grote installaties uit 1969 en 1988 uit onze collectie getoond. Tevens reageren er makers vanuit verschillende disciplines op de tentoonstelling. Zij geven een interpretatie van hun intieme ontmoeting met de leegte. Deze vertalingen zullen gedurende de tentoonstellingsperiode worden uitgezonden op de website en via sociale mediakanalen van Nest.

Extra bijzonder: je kan de tentoonstelling helemaal alleen ervaren. Zo wordt de leegte pas écht voelbaar. Via de website van Nest boek je een tijdslot van 20 minuten (do t/m zo). Wie de tentoonstelling toch liever samen met anderen ervaart, kan dit aangeven. Een tijdslot kan ook worden geboekt voor meerdere personen (met een maximum van 15).