17-12-2020

GEM wordt KM21

Nieuwe naam onderstreept verbondenheid met Kunstmuseum Den Haag

GEM, museum voor actuele kunst, gaat vanaf 2021 verder onder de naam KM21. KM verwijst naar Kunstmuseum Den Haag, de toevoeging 21 naar kunst van de 21ste eeuw. Met de nieuwe naam wordt het museum voor het publiek duidelijker herkenbaar als partner van (de collectie van) het Kunstmuseum, waar ook Fotomuseum Den Haag onderdeel van is.

Directeur Benno Tempel: “Sinds de oprichting in 2002 van het GEM deelt het museum voor hedendaagse kunst één organisatie en één directie met Kunstmuseum Den Haag, maar de link tussen beide musea wordt nauwelijks gelegd en nog minder toen de naam van het ‘moedermuseum’ in oktober 2019 veranderde van Gemeentemuseum Den Haag in Kunstmuseum Den Haag. Dat is jammer, want de verbondenheid van de hedendaagse kunstinstelling met een internationaal kunstmuseum en dito kunstcollectie is in Nederland uniek. Er is geen andere hedendaagse tentoonstellingsruimte met een eigen programma die is gelieerd aan een museum met een internationaal gewaardeerde collectie van moderne, hedendaagse en toegepaste kunst én fotografie.”

Vanaf het allereerste begin van de transformatie naar Kunstmuseum Den Haag is de naam van GEM een vraagstuk geweest en gebleven. Tempel: “Maar een naam verander je niet zomaar, laat staan twee namen. Gezien de omvang van de klus is besloten om eerst te focussen op de transformatie en positionering van het Kunstmuseum en later het GEM aan te pakken. De coronacrisis heeft het traject weliswaar een tijdje stilgelegd, maar het heeft ook iets opgeleverd. Namelijk de ervaring hoe we onze online zichtbaarheid kunnen vergroten en op die manier onze collectie kunnen delen met een nog breder publiek.”

De invoering van de nieuwe naam gaat gepaard met de introductie van een nieuwe visuele identiteit, waaronder een logo en website (www.km21.nl). Voor de vormgeving is samengewerkt met het Haagse ontwerpbureau Studio Lennarts & De Bruijn. Hun avontuurlijke, energieke stijl is een uitstekende match met het museum en de kunst die er wordt tentoongesteld.

Over KM21
KM21 (in 2002 gestart als GEM, museum voor actuele kunst) is onderdeel van Kunstmuseum Den Haag, maar heeft een eigen conservator en tentoonstellingsprogramma, dat de actuele ontwikkelingen in de beeldende kunst volgt. In een apart gebouw naast het Kunstmuseum, de zogeheten Schamhartvleugel waar ook Fotomuseum Den Haag is gevestigd, presenteert KM21 Nederlandse kunstenaars aan de wereld en internationale kunstenaars aan Den Haag en de rest van Nederland. De visuele impact en aantrekkingskracht van de tentoonstellingen prikkelen bezoekers om kennis te maken met hedendaagse kunst, nieuwe dingen te ontdekken en daardoor meer te zien.

Voor 2002 deed de Schamhartvleugel, vernoemd naar de architect Sjoerd Schamhart, al dienst als dependance voor hedendaagse kunst. Zo was hier in 1968 de eerste Europese minimal art tentoonstelling te zien met werken van later toonaangevende kunstenaars als Carl Andre, Sol LeWitt en Donald Judd. Onder de naam GEM organiseerde het museum tentoonstellingen van klinkende namen als Raymond Pettibon, Hadassah Emmerich, Michael Raedecker, Chen Zhen en Daniel Richter in de beginjaren tot meer recent Charles Avery, Shirin Neshat, Helen Dowling, Emma Talbot en Kati Heck. Momenteel is hier de eerste solotentoonstelling van Lisa Brice in Nederland te zien (t/m 5 april 2021).