18-12-2018

Gemeentemuseum Den Haag wordt Kunstmuseum Den Haag

Kunstmuseum Den Haag. Foto: Gerrit Schreurs.

Gemeentemuseum Den Haag gaat vanaf het najaar van 2019 verder onder de naam Kunstmuseum Den Haag. Een naam die duidelijk maakt waar het museum voor staat, namelijk hét museum voor moderne, hedendaagse en toegepaste kunst in Den Haag.

Directeur Benno Tempel: “Met Kunstmuseum Den Haag verwoorden we wat we zijn: een museum dat mede is opgericht door kunstenaars. Een museum waarbij er eerder kunst was dan een gebouw. Een museum dat is gevestigd in een kunstwerk, want het Berlagegebouw is daadwerkelijk onderdeel van de collectie van het museum. En ook een museum dat onlosmakelijk is verbonden met de stad Den Haag en haar inwoners.”

De afgelopen jaren liet het museum onderzoek doen naar de naamsbekendheid, die erg laag bleek. Tempel: “Veel ondervraagden hadden geen beeld van wat we doen. Het wat stoffige en regionale karakter van de huidige naam wordt niet geassocieerd met onze internationale collectie waarmee wij jaarlijks in binnen- en buitenland zo’n 35 tentoonstellingen maken. Dat de huidige naam in het buitenland nauwelijks is uit te spreken draagt ook niet bij aan de gewenste uitstraling van ons museum. Het feit dat we hierdoor grote groepen mensen niet bereiken, nationaal en internationaal, doet afbreuk aan onze primaire taak: het toegankelijk maken van de collectie. Kunstmuseum Den Haag blijkt wél het juiste gevoel en associaties op te roepen, ook in het buitenland. En hoewel Kunstmuseum internationaal een vaker voorkomende naam is, bestaat deze in Nederland nog niet.”

Sinds het ontstaan van het museum in 1866 is de naam verschillende keren veranderd. De oprichters kozen voor Museum voor Moderne Kunst. Later werden de namen Museum van de Dienst voor Schone Kunst en Haags Gemeentemuseum gebruikt, tot deze in 1998 wijzigde in Gemeentemuseum Den Haag. Tempel: “De grotere en kleinere aanpassingen geven al aan dat de naam eigenlijk nooit naar behoren heeft gefunctioneerd. Zowel intern als buiten het museum is de naam herhaaldelijk ter discussie gesteld. Daardoor bleef de wens leven om een naam te kiezen die de lading beter dekt en bij het publiek duidelijk maakt wat je kunt verwachten: kunst.”

Het Gemeentemuseum is een van de meest veelzijdige kunstmusea van Nederland. De collectie omvat ruim 160.000 objecten en dient als uitgangspunt voor alle tentoonstellingen die jaarlijks worden gemaakt.

Kunstmuseum Den Haag zal officieel gebruikt worden vanaf oktober 2019, met de opening van de tentoonstelling Monet - Tuinen van verbeelding (12 oktober 2019 t/m 2 februari 2020). Hierin brengt het museum een groots eerbetoon aan de Franse impressionist en zijn wereldberoemde schilderijen die hij maakte op zijn landgoed in Giverny.