04-09-2017

Gemeentemuseum en Rabobank brengen museumlessen dichtbij

Succesvol initiatief krijgt vervolg voor Benthuizen en Zoetermeer in schooljaar 2017-2018

Rabobank Regio Den Haag en het Gemeentemuseum bundelden vorig schooljaar hun krachten en maakten museumlessen bereikbaar voor kinderen in Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Voorschoten-Wassenaar. Dit schooljaar krijgt dit succesvolle initiatief een vervolg in twee andere gemeenten. Alle reguliere basisscholen in de gemeenten Benthuizen en Zoetermeer mogen met één klas kosteloos naar het museum. De kosten voor het culturele uitstapje – inclusief busvervoer, museumles en een tas vol creatieve en nuttige spullen – worden door het Gemeentemuseum en de Rabobank gedragen. Op die manier wordt een stevige impuls gegeven aan museumbezoek door basisschoolkinderen.

De directies van het Gemeentemuseum en de Rabobank Regio Den Haag hebben vorig jaar met genoegen geconstateerd dat dit initiatief inspeelt op een behoefte. “Wij gunnen elk kind de ervaring om het Gemeentemuseum te leren kennen, een van de mooiste musea van Nederland. Ons museum heeft een lange traditie op het gebied van educatie en wil een museum zijn waar ook kinderen en gezinnen een plek kunnen vinden, bijvoorbeeld in onze Wonderkamers. Dit initiatief maakt dat mede mogelijk”.

Jaap Wielaart, directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag, sluit zich hierbij aan. “Door letterlijk basisschoolklassen te vervoeren naar het museum voor een gratis museumles, willen we bijdragen aan een bredere horizon. Daar zullen de jongeren nog lang profijt van hebben. Alle scholieren krijgen bovendien twee vrijkaarten. Zo kunnen ze nog eens terugkomen en hun ouders rondleiden in het Gemeentemuseum. Vorig jaar bleek dat een groot succes”.