03-02-2017

Grootste Mondriaan ter wereld onthuld

De 'grootste Mondriaan ter wereld' op het Haagse stadhuis

Den Haag onthult vandaag ’s werelds grootste ‘Mondriaan’. Op het meest markante gebouw van de stad, het stadhuis, is een kunstwerk van rood, geel, blauwe vlakken en zwarte lijnen aangebracht. Het gebouw van de beroemde Amerikaanse architect Richard Meier is ter ere van de viering 100 jaar Mondriaan en De Stijl heel 2017 een ware Mondriaan-eyecatcher.

In 2017 staat Nederland in het teken van Mondriaan tot Dutch Design. 100 jaar De Stijl. Een feestjaar waarin Nederlandse musea en erfgoedinstellingen de kunstbeweging de Stijl, waaronder Piet Mondriaan, op een feestelijke wijze in het zonnetje zetten. Ook de invloed van De Stijl op Nederlandse architectuur en Dutch Design staat centraal. Den Haag is een van de belangrijke spelers in het grote feest. Het Gemeentemuseum heeft namelijk ’s werelds grootste Mondriaan en De Stijl collectie en organiseert maar liefst 3 grote tentoonstellingen.

Dat feestje moet natuurlijk in de hele stad worden gevierd! De gemeente Den Haag heeft daarom met het kunstenaarsduo Vollaers & Zwart een manier bedacht om een paar grote, iconische gebouwen in de stad in Mondriaansferen te hullen. Het kunstenaarsduo is bekend om zijn beroemde ‘citydressing’. Zo werd de Rotterdamse Erasmusbrug tijdens een tentoonstelling over modeontwerper Jean-Paul Gaultier voorzien van marine streepjes. Ook verzorgden zij de visuele aankleding van ‘het kroningsfeest’ van Koning Willem Alexander.  In Den Haag blijft het niet bij het stadhuis: in de aankomende weken ‘mondrianiseren’diverse bijzondere plekken in de stad. Ook krijgen de etalages in de binnenstad een Mondriaantintje.

Het Gemeentemuseum Den Haag is blij dat de stad het Mondriaan & De Stijl feest zo groots omarmt. Benno Tempel, directeur van het Gemeentemuseum Den Haag: “Het is geweldig dat Den Haag zich zo met Mondriaan en zijn tijdgenoten van De Stijl verbindt. De stad laat daarmee aan de wereld zien dat het een ‘thuis’ is voor internationale topkunst. En dus ook voor cultuurliefhebbers en toeristen van over de hele wereld.”

Karsten Klein, wethouder Stedelijke Economie, Zorg en Havens van Den Haag: “Mondriaan werkt als een economische multiplier. De wereldwijde bekendheid van Mondriaan trekt veel bezoekers, die het niet alleen bij museumbezoek houden, maar ook terug zullen komen voor andere activiteiten. Naar verwachting zal Den Haag het meest profiteren van dit Mondriaanjaar. Voor ons Hagenaars een extra reden trots te zijn op de stad. De citydressing zal dat gevoel versterken.”

Meer informatie over het feestjaar in het Gemeentemuseum: www.gemeentemuseum.nl/mondriaan2017
Meer informatie over alle activiteiten in Den Haag: www.mondriaandenhaag.com
Meer informatie over het landelijke feestjaar Mondriaan tot Dutch Design: www.mondriaantotdutchdesign.nl.