16-06-2021

Jet de Ranitz nieuwe voorzitter raad van toezicht Kunstmuseum Den Haag

Jet de Ranitz. Foto: Sicco van Grieken

Per september 2021 treedt Jet de Ranitz aan als nieuwe voorzitter van de raad van toezicht van Kunstmuseum Den Haag en Escher in Het Paleis. De Ranitz heeft ruime bestuurlijke ervaring op het gebied van onderwijs, onderzoek en cultuur. Zij neemt het stokje over van Coen Teulings, die na acht jaar afscheid neemt.

Jet de Ranitz heeft een uitgebreide staat van dienst als bestuurder en ervaring als toezichthouder bij diverse organisaties. Sinds 2020 staat zij aan het hoofd van SURF, de ict-coöperatie van onderwijs en onderzoek in Nederland. In deze coöperatie werken kennisinstellingen samen om de best mogelijke digitale diensten in te kopen of te ontwikkelen en om samen te innoveren. Tevens is zij voorzitter van het bestuur van Stichting Praemium Erasmianum, die jaarlijks de Erasmusprijs toekent; lid van de raad van toezicht van Holland Festival; vicevoorzitter van de raad van commissarissen van zorgconcern Espria en lid van de raad van commissarissen van N.V. Verzekeringsbedrijf Groot Amsterdam (VGA). Voorheen was De Ranitz voorzitter van het college van bestuur van Hogeschool Inholland en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Van 2006 tot 2011 was zij zakelijk directeur van het Nederlands Dans Theater.

De Ranitz over haar benoeming: “Als kind kwam ik al in Het Kunstmuseum. Deze liefde is met de jaren alleen maar gegroeid. Het Kunstmuseum vernieuwt zich steeds weer en verbindt zich zowel met de Haagse wijken als met de internationale top. Ik vind het een eer dat ik hier als voorzitter van de raad van toezicht een bijdrage kan leveren.”

Museumdirecteur Benno Tempel is blij met de komst van de nieuwe voorzitter: “Dankzij haar zakelijke en maatschappelijk bevlogen visie is Jet een waardevolle aanvulling voor het museum. Ik ben ervan overtuigd, dat zij een belangrijke bijdrage gaat leveren aan onze ambities op het vlak van diversiteit, innovatie en digitalisering."

De raad van toezicht van Kunstmuseum Den Haag bestaat uit zeven leden en wordt verder gevormd door: de heer drs. H.W. Breukink, de heer drs. M. Essafi, mevrouw drs. J. Klijnsma, mevrouw Y. van Rooy en mevrouw ir. M. van Vroonhoven.