19-12-2019

Kunstmuseum Den Haag en Erwin Olaf vieren succes dubbeltentoonstelling met nieuwe aanwinsten

Palm Springs, American Dream (Self-Portrait with Alex), 2018, Collectie Kunstmuseum Den Haag © Erwin Olaf.

De dubbeltentoonstelling Erwin Olaf in Kunstmuseum Den Haag en Fotomuseum Den Haag eerder dit jaar was zo’n groot succes dat deze de boeken in is gegaan als de best bezochte fotografietentoonstelling van Nederland. Om dit succes te vieren, heeft het Kunstmuseum besloten de fotografiecollectie te verrijken met verschillende werken die in de tentoonstelling te zien waren. Zo verwerft het museum de complete serie Chessmen en verschillende vintage prints uit de serie Squares. Verschillende andere werken, waaronder het zelfportret American Dream (Self-Portrait with Alex) uit de meest recente serie Palm Springs (2018), worden door Erwin Olaf aan het museum geschonken.

Directeur Benno Tempel: “Met deze nieuwe aanwinsten verrijken we onze collectie met de meest iconische foto’s uit de dubbeltentoonstelling. Ik ben bijzonder trots op de verwerving van de volledige serie Chessmen. Deze serie was een van de blikvangers in het Fotomuseum, waar het vroege werk te zien was. Ook het zelfportret aan de rand van het zwembad uit de serie ‘Palm Springs’ – een verwijzing naar David Hockneys wereldberoemde Portrait of an Artist (Pool with Two Figures) - is een kernstuk in het oeuvre van Olaf. De dubbeltentoonstelling kwam voort uit een decennialange warme band met de kunstenaar. Met deze nieuwe aanwinsten bestendigen we de band ook voor de toekomst.”

Conservator Wim van Sinderen volgt het werk van Erwin Olaf sinds begin jaren 80. Hij zegt: “In de jaren 80 keerden verschillende fotografen van de straat terug naar de studio onder invloed van het werk van de grote Amerikaanse estheten Peter Hujar and Robert Mapplethorpe. In Nederland waren Hans van Manen, Paul Blanca en Erwin Olaf de belangrijkste vertegenwoordigers van deze nieuwe studio fotografie. Olaf presenteert zijn monumentale, verhalende fotografie in die tijd op middenformaat in prachtig zwart-wit. Hij excelleert hierbij in verstilling en techniek: de composities uit de reeks Squares zijn volledig in balans en perfect uitgelicht. Verrukkelijk om naar te kijken en een belangrijke aanwinst op foto-historisch gebied”.