26-07-2021

Met je eigen smartphone op ontdekkingstocht door Kunstmuseum Den Haag

Vincent Bijlo, cabaretier en achterkleinzoon van Berlage, spreekt nieuwe audiotour in

Vanaf nu kun je met Vincent Bijlo ‘in je oren’ op tour door Kunstmuseum Den Haag; volgens veel mensen het mooiste museum van Nederland. Ontdek hoe architect Hendrik Petrus Berlage en de toenmalige museumdirecteur Hendrik van Gelder over elk detail hebben nagedacht om de ultieme kunstbeleving te bewerkstelligen. Zo hebben de zalen verschillende afmetingen, vormen en oriëntatie om museummoeheid te voorkomen en is de lange wandelgang bij de entree bedacht om bezoekers in de juiste stemming brengen voor hun bezoek.

Vincent Bijlo (1965) is cabaretier, radiomaker, schrijver én achterkleinzoon van Berlage. Als hij zo’n tien jaar oud is, bezoekt hij het museumgebouw voor het eerst, aan de hand van zijn oma. Het is voor hem een ervaring vol klanken. “De entree is akoestisch geweldig: je komt binnen vanuit de suffige alledaagsheid, loopt door de pergola tussen de vijvers door, en dan opent zich dit gebouw in geluid in ruimte.” In een van de fragmenten van de audiotour deelt hij zijn persoonlijke herinneringen die sterk zijn gekleurd door de museale galm (‘opa’s galm’) van de ontvangsthal.

Eerder heeft het Kunstmuseum succesvolle audiotours gelanceerd bij vaste en tijdelijke tentoonstellingen, zoals Mondriaan & De Stijl en de grote Monet-tentoonstelling Tuinen van verbeelding (2019-2020). In het kader van Het gedroomde museum, ontsluit het museum nu ook de verhalen achter het gebouw via een (gratis) audiotour als aanvulling op de tentoonstelling (te zien t/m 7 november 2021) en gelijknamige publicatie die eerder dit jaar is verschenen bij nai010 uitgevers.

Het gedroomde museum
Het gedroomde museum is tot en met 7 november 2021 in Kunstmuseum Den Haag te zien. In deze tentoonstelling draait het om het gebouw zelf en de oorspronkelijke ideeën van architect Hendrik Berlage (1856-1934) en de toenmalige directeur Hendrik van Gelder (1876-1960). Bezoekers ontdekken hoe alles - van de stralende lichtinval tot het gedurfde kleurgebruik en van de menselijke maat tot de gele bakstenen - samenwerkt om een ultieme beleving van kunst te bewerkstelligen. Nadat de tentoonstelling is afgelopen, blijft de audiotour Berlages meesterwerk beschikbaar via de Kunstmuseum audiotour-app die gratis is te downloaden in de Apple App Store of Google Play Store.

De tentoonstelling Het gedroomde museum is mede mogelijk gemaakt door Nationale-Nederlanden.

Ook nieuw: Mindful door het museum
Vandaag is ook de (gratis) mindfulness tour gelanceerd: Kijken met andere ogen. Het is een audiotour waarbij het nu eens niet gaat om kennis over jaartallen, kunstenaars, architectonische feiten of kunststromingen. Het gaat puur om wat de bezoeker ervaart en voelt, dwalend door het gebouw en inzoomend op een aantal kunstwerken die hij of zij zelf uitkiest.