03-05-2021

Na 75 jaar vrijheid

Documentaire Omroep West

Ontruiming van het museum. De collectie muziekinstrumenten wordt in veiligheid gebracht, 1939. Haags Gemeentearchief.

De documentaire ‘Na 75 jaar vrijheid’ van Omroep West brengt op een mooie manier in beeld wat vrijheid betekent. Bijvoorbeeld voor een scholier of voor mevrouw Molenaar, die als zesjarig meisje de bevrijding vierde. Of voor de Syrische Rand, die in 2016 samen met haar vader op een bootje stapte, op zoek naar vrijheid.

Een prominente rol is weggelegd voor Zuid-Holland, als gastprovincie voor de Nationale Viering van de Bevrijding, en voor ons museum, dit jaar de locatie voor de 5 mei-lezing. Onze directeur Benno Tempel vertelt over de impact van de oorlog op het Kunstmuseum en de Victory Boogie Woogie als symbool van vrijheid.

Westdoc - Na 75 jaar vrijheid