07-08-2017

Nieuwe aanwinst Folkert de Jong

De collectie van Gemeentemuseum Den Haag is uitgebreid met een werk van Folkert de Jong (1972). De installatie Doctrine of Salvation is vanaf heden te zien in de vaste opstelling van de museumcollectie. Daarnaast is De Jongs solotentoonstelling Weird Science nog tot en met 20 augustus te zien in het naastgelegen GEM, museum voor actuele kunst.

Doctrine of Salvation (2015) bestaat uit een ‘kamer’ opgetrokken uit metaal en gekleurd perspex. Gekerfd in de wanden staan kreten en tijdsmarkeringen die erop lijken te duiden dat hier iemand lange tijd heeft gebivakkeerd. In het verder lege interieur staat een roestvrijstalen sanitaire unit (toiletpot en wasbak) en een opvouwbare brancardstoel. Via twee buigzame slangen lijkt het kleine vertrek in verbinding te staan met een mysterieuze koker. Is het een hightech energiereservoir om te overleven of juist een aanvoerkanaal met giftig gas om te doden?

De Jong is geen onbekende voor het Gemeentemuseum. In 2013 maakte hij speciaal voor de tentoonstelling De Anatomische Les een omvangrijke installatie bestaande uit vier sculpturen en zeven, in verschillende kleuren geschilderde, houten blokken. Geïnspireerd door een werk van Paul Thek, een wasafdruk van een arm zonder huid in een doos van geel perspex, verwerkte De Jong gekleurd plexiglas in deze installatie getiteld The Primacy of Matter over Thought (2013). Sindsdien is het transparante kunststof een vast onderdeel van zijn materiële palet.

Museumdirecteur Benno Tempel: “Het museum had al prachtige werken van De Jong in de collectie. Vanwege de thematiek en het materiaalgebruik sluit Doctrine of Salvation ook aan op werken uit de collectie van andere kunstenaars als Paul Thek, Constant, Francis Bacon en Berlinde De Bruyckere, die net als De Jong vragen opwerpen over de verhouding tussen kunstwerk, kunstenaar en maatschappij.”

Doctrine of Salvation is vanaf heden te zien in Ontdek het moderne. De tentoonstelling Weird Science is tot en met 20 augustus te zien in GEM