14-02-2022

Nieuwe aanwinst: Hollands zeegezicht van Max Beckmann

Benno Tempel (directeur Kunstmuseum Den Haag), Fusien Bijl de Vroe (directeur Vereniging Rembrandt) en Doede Hardeman (Hoofd Collecties Kunstmuseum Den Haag) bij het aangekochte werk van Max Beckmann © Franck Doho

Het Kunstmuseum Den Haag heeft een belangrijk werk uit het oeuvre van schilder Max Beckmann (1884 – 1950) aangekocht. Deze Duitse expressionist schilderde het werk getiteld Baders met groene kleedcabine en schippers met rode broek in 1934, nadat hij voor het eerst de Nederlandse kustplaats Zandvoort bezocht. Het werk is vanaf nu te zien in de vaste presentatie Ontdek het moderne.

Een zeegezicht is een terugkerend thema voor Beckmann en ook stilistisch gezien is het schilderij kenmerkend voor zijn oeuvre: een vervreemdende compositie, opgezet in heldere kleuren en donkere contourlijnen. Bovendien speelde Nederland in het leven van de Duitse Beckmann een grote rol. Vanaf 1937 tot na de Tweede Wereldoorlog leefde hij in ballingschap in Amsterdam, wat een van zijn meest productieve fases uit zijn leven bleek te zijn.

Overzichtstentoonstelling in 2024
Met deze aankoop heeft het museum een tweede schilderij van Beckmann in zijn bezit, ingebed in een omvangrijke collectie werken van het Duits Expressionisme. In het voorjaar van 2024 wijdt het Kunstmuseum een tentoonstelling aan Beckmann.

De aankoop is gerealiseerd dankzij de financiële steun van de Vereniging Rembrandt  (mede dankzij haar Themafonds Moderne Kunst, haar Op Dreef Fonds en haar Schorer Romeijn Grothe Fonds), het Mondriaan Fonds, VriendenLoterij, Fonds Kunstmuseum en de Mondriaan Business Club.