28-08-2019

Nieuwe aanwinst van Paul Thek

Kunstmuseum Den Haag verwerft mysterieus zelfportret

Paul Thek (1933-1988), Farewell to Washington Square (Self-Portrait), circa 1972, acrylverf op doek, Gemeentemuseum Den Haag - aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt en het Mondriaan Fonds

Kunstmuseum Den Haag heeft een sleutelstuk uit het oeuvre van Paul Thek (1933 - 1988) gekocht. De Amerikaanse kunstenaar schilderde het werk getiteld Farewell to Washington Square (Self-Portrait) in 1972, kort voordat hij opnieuw naar Europa zou vertrekken. Met de nieuwe aanwinst heeft het museum drie bijzondere werken van Thek in huis. De aankoop is gerealiseerd met steun van het Mondriaan Fonds en de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Titus Fonds, haar Coleminks Fonds en haar Themafonds Naoorlogse en Hedendaagse Kunst, en de BankGiro Loterij.

Farewell to Washington Square (Self-Portrait) is kenmerkend voor het oeuvre van Paul Thek. Zijn schilderijen, sculpturen en tekeningen zijn vaak emotioneel beladen, persoonlijk en spiritueel. Dit mysterieuze schilderij van monumentale grootte is ontstaan in zijn atelier in Prince Street (hemelsbreed vlakbij Washington Square) in New York. Het is een meervoudig te duiden zelfportret, waarop Thek - door een venster van buitenaf gezien en herkenbaar aan zijn halflange haar en baardje - in zijn atelier aan het werk is. In de geschilderde marge van het schilderij zijn associatieve afbeeldingen van iconische objecten en voorstellingen uit vroegere werken van Thek te zien, zoals zwanen, druiven en kersen. Opvallend is de half geschilde sinaasappel in het midden van de compositie. Rechtsboven in het centrum is de reflectie van de gele verlichting van het voormalige World Trade Center (Twin Towers) te zien.

Aanvulling op de collectie

Het schilderij is een belangrijke aanvulling op andere werken van Paul Thek in de collectie van Kunstmuseum Den Haag. In 2012 verwierf het museum met de hulp van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, SNS Reaal Fonds en de eigen Vrienden Vereniging een geschilderd drieluik uit 1971. Twee jaar later, in 2014, deed zich opnieuw een bijzondere buitenkans voor en kocht het museum met steun van de Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds en VSBfonds een sculptuur uit de serie Technological Reliquaries die Thek halverwege de jaren zestig maakte: een vitrine van doorzichtig perspex met een wasafdruk van een arm zonder huid (Untiteld, 1965-1966).

Over Paul Thek

In het werk van Paul Thek (1933 - 1988) spelen spiritualiteit, seksualiteit en de twijfel aan technologische vooruitgang een belangrijke rol. Zijn schilderijen, werken op papier en installaties zitten vol met verwijzingen naar religie, literatuur, popcultuur en het dagelijks leven. Vanaf de vroege jaren zestig reist Thek regelmatig vanuit de Verenigde Staten naar West-Europa, waaronder Nederland, waar hij met vrienden werkt aan grote installaties. Veel van deze zogeheten ‘environments’ zijn na zijn dood verloren gegaan.

De afgelopen decennia vindt er in de kunstwereld een herwaardering van zijn werk plaats. De reizende tentoonstelling Paul Thek – The wonderful world that almost was (in 1995 in Witte de With in Rotterdam), het retrospectief in 2011 in het Whitney Museum in New York, het Carnegie Museum of Art in Pittsburg en het Hammer Museum in Los Angeles, maar ook het overzicht in 2009 in Reina Sofia in Madrid hebben Theks reputatie als toonaangevende kunstenaar van de jaren zestig en zeventig definitief bevestigd bij een breder publiek.

Farewell to Washington Square (Self-Portrait) werd aangekocht door tussenkomst van Jan Grosfeld en is momenteel te zien in de permanente tentoonstelling Ontdek het moderne.

Meer weten over het werk en leven van Paul Thek? De Vereniging Rembrandt neemt Farewell to Washington Square (Self-Portrait) onder de loep in een korte video. Hilbert Lootsma spreekt met Doede Hardeman, Hoofd Collecties van Gemeentemuseum Den Haag. Het resultaat van het interview zie je hier: