14-12-2017

Succesjaar voor Gemeentemuseum Den Haag

Meer dan een half miljoen bezoekers

Gemeentemuseum Den Haag kijkt terug op een zeer succesvol jaar. Een jaar dat voor een groot deel in het teken stond van de viering van 100 jaar Mondriaan en De Stijl. Vooral in de zomerperiode was het hierdoor opvallend druk. “Dankzij onze grote Mondriaantentoonstelling beleefden we zelfs de beste zomer ooit”, vertelt een trotse directeur Benno Tempel.  Maar er waren meer successen. Zo ontving het museum een recordaantal scholieren, werden belangrijke werken in bruikleen gegeven aan toonaangevende musea wereldwijd en zijn er prachtige nieuwe werken aangekocht.

In 2017 ontving het Gemeentemuseum 543.000 bezoekers, inclusief GEM en Fotomuseum. Daarnaast trok ook Escher in het Paleis, dat de Eschercollectie van het Gemeentemuseum toont, nog eens 155.000 bezoekers. Onder de bezoekers van het Gemeentemuseum bevonden zich ruim 40.000 leerlingen van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Daarnaast hebben 23.000 leerlingen van Haagse basisscholen een gratis Doeboek Mondriaan ontvangen en hebben ruim een miljoen leerlingen een Nieuwsbegriples over Mondriaan gevolgd.

Mondriaanjaar

Het jubileum van kunstbeweging De Stijl werd in het museum met maar liefst vier tentoonstellingen groots gevierd. Bezoekers uit binnen- en buitenland kwamen naar Den Haag om Mondriaan te ontdekken. De Mondriaantentoonstellingen en –activiteiten trokken 295.000 bezoekers, waarvan 21% uit het buitenland.

De tentoonstellingen Piet Mondriaan en Bart van der Leck, in februari geopend door koning Willem-Alexander, en De Ontdekking van Mondriaan waren de grootste publiekstrekkers. “We hebben echter veel meer bereikt dan alleen die fantastische bezoekcijfers. Het aansprekende verhaal over de bijzondere ontwikkeling van Mondriaan hebben we echt over het voetlicht weten te brengen. Samen met de andere partners binnen het landelijke themajaar Mondriaan tot Dutch Design. 100 jaar De Stijl hebben we Nederland bovendien als toeristische bestemming op de kaart gezet. Mondriaan is, naast Rembrandt en Van Gogh, een van ’s werelds belangrijkste kunstenaars en je moet naar Nederland om hem te leren kennen,” aldus Tempel.

Den Haag Museumstad

Directeur Benno Tempel vond de enorme betrokkenheid binnen de stad Den Haag heel bijzonder. “Mondriaan is het afgelopen jaar echt massaal omarmd. Den Haag is een stad waar kunst lééft. Het is een museumstad bij uitstek, enkele van de mooiste en meest succesvolle musea zijn hier te vinden. Onze tentoonstellingen hebben veel bezoekers getrokken, maar dit recordjaar is mede te danken aan de vele inwoners, het midden- en kleinbedrijf, grote bedrijven, maatschappelijke partners en de gemeente die hebben meegewerkt.”

Meer dan Mondriaan

Er waren in 2017 ook andere hoogtepunten. Zo konden modeliefhebbers hun hart ophalen bij de prachtige tentoonstelling over Hubert de Givenchy en Audrey Hepburn en de tentoonstellingen Art Deco – Paris en Gonzalez, Picasso en vrienden zorgden voor een prachtige afsluiting van het jaar. Honderden kunstwerken uit de collectie reisden de wereld rond. In totaal heeft het Gemeentemuseum zo’n 500 werken uitgeleend.

Er waren bijzondere samenwerkingen met en bruiklenen aan onder andere het Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía Madrid, Tokyo Metropolitan Art Museum en Fine Arts Museum of San Francisco. Het museum organiseerde tentoonstellingen over Escher in Italië (Pisa) en Toorop in Duitsland (Berlijn). Hoofd Collecties Doede Hardeman: “Het Gemeentemuseum is een van de meest ruimhartige bruikleengevers van Nederland. Dit jaar bleven onze Mondriaans weliswaar in eigen huis, andere delen van onze prachtige collectie vonden wel hun weg naar onze internationale collegaʼs. We vinden het belangrijk dat onze collectie zoveel mogelijk is te zien. In eigen huis, maar ook daarbuiten.”