05-03-2020

Van Bourgeois tot Toorop: ‘The Tittymag’ bespreekt de vrouwen van Kunstmuseum Den Haag in feministische podcast

Van de imposante sculpturen van Louise Bourgeois tot de scherpe portretten van Charley Toorop; in Kunstmuseum Den Haag zijn de meest fascinerende en inspirerende vrouwen te vinden. Een goede reden voor kunsthistoricus en oprichter van feministisch platform ‘The TittyMag’ Cathelijne Blok om een podcast te maken over ‘Onze vrouwen’.

In de podcast neemt Blok drie teamleden van ‘The TittyMag’ mee langs vijf bijzondere werken – uiteraard gemaakt door vrouwen - in de vaste tentoonstelling ‘Ontdek het Moderne’ in het Kunstmuseum. De formule is als volgt: Blok legt uit wie de kunstenaar is en beschrijft wat ze heeft gemaakt. Vervolgens komen haar collega’s Angel Rose, Marije Boomsma en Seshiekela Moerlie aan het woord. Ze vertellen elkaar wat het werk met hen doet en bespreken actuele thema’s.

Het verschil tussen de ‘male gaze’ en de ‘female gaze’ komt bijvoorbeeld ter sprake, maar Angel, Marije en Seshiekela vragen zich ook af hoe expliciete kunst zowel afkeer als bewondering in hen kan oproepen. En waarom is een man simpelweg kunstenaar, terwijl een vrouw vaak specifiek ‘vrouwelijk’ genoemd wordt? De vrouwen van ‘The TittyMag’ zijn het niet altijd met elkaar eens, en laten zo zien dat je feminisme, vrouwen en kunst niet zomaar op een hoop kunt gooien.

‘The TittyMag’ is een feministisch kunstcollectief dat een dialoog wil starten over inclusief feminisme in de creatieve sector. Via hun magazine, sociale media, podcast en evenementen willen ze die discussie zo toegankelijk en inclusief mogelijk maken. Blok heeft een master Kunstgeschiedenis van de Universiteit Leiden en richtte het platform in 2016 op. Ze schrijft onder andere over feminisme voor ‘The Cosmopolitan’ en maakt een podcast over schoonheid in de stad voor ‘Het Parool’.

Nieuwsgierig geworden? Luister hieronder de podcast ‘Onze vrouwen’.