06-11-2018

The Vincent Award wordt opgeheven

Foto: Prijswinnende installatie van Anri Sala tijdens The Vincent Award 2014. Fotografie: Daniel Nicolas

The Vincent Van Gogh Biennial Award for Contemporary Art in Europe – kortweg The Vincent Award – zal niet meer worden georganiseerd. De prijs werd voor het laatst in 2014 in het Gemeentemuseum Den Haag uitgereikt aan kunstenaar Anri Sala. De Broere Foundation, oprichter van de prijs, meent dat The Vincent Award in het wereldwijde circuit van kunstprijzen niet onderscheidend genoeg meer is. De samenwerking met het Gemeentemuseum wordt wel voortgezet. Het museum krijgt de komende jaren de Monique Zajfencollectie in langdurige bruikleen en krijgt voor het tentoonstellingsprogramma bruiklenen uit de Broere Collectie.

The Vincent Award was jarenlang een van de belangrijkste internationale prijzen voor hedendaagse kunst. De prijs eerde een mid-career kunstenaar die in Europa werkt of woont en een aanzienlijke invloed heeft op de ontwikkeling van de internationale beeldende kunst en kende winnaars als Eija-Liisa Ahtila (2000), Neo Rauch (2002), Pawel Althamer (2004), Wilhelm Sasnal (2006), Deimantas Narkevičius (2008) en Anri Sala (2014). In 2016 werd The Vincent Award niet uitgereikt, omdat twee genomineerden zich terugtrokken. Door de toenemende internationalisering van de kunstwereld en de groei van het aantal prijzen dat internationaal opererende mid-career kunstenaars beloont, bleek de prijs in 2018 inmiddels te weinig onderscheidend van andere prijzen voor hedendaagse kunst. In overleg met het Gemeentemuseum heeft de Foundation daarom besloten de prijs per direct op te heffen.

The Vincent Award werd in 2000 opgericht door De Broere Foundation ter nagedachtenis aan Monique Zajfen, een geliefde vriendin van de Broere-familie en voormalig eigenaar van Galerie 121 in Antwerpen. Sinds 2014 werd de prijs uitgereikt in het Gemeentemuseum Den Haag. Dit museum kreeg daarmee ook de aan de prijs gelieerde Monique Zajfencollectie in langdurige bruikleen. Ook na de opheffing van The Vincent Award zet de Foundation de samenwerking met het Gemeentemuseum voort. De Monique Zajfencollectie zal hier in langdurige bruikleen blijven en tevens mag het museum de komende jaren werken lenen uit de andere collectie van De Broere Foundation: de Broere collectie. Deze bruiklenen versterken de collectie van het museum en het internationale tentoonstellingsprogramma van zowel  (klassiek-)moderne als hedendaagse kunstenaars.

Benno Tempel, directeur van het Gemeentemuseum Den Haag, is blij dat de samenwerking met De Broere Foundation op deze wijze wordt voortgezet. “De relatie met de Broere Charitable Foundation is altijd goed geweest en beide collecties zijn van uitmuntende kwaliteit. The Vincent Award heeft onze relaties met het internationale veld van hedendaagse kunst versterkt, maar de nieuwe invulling van de samenwerking is flexibeler en maakt dat wij ons internationaal gerenommeerde tentoonstellingsprogramma kunnen versterken en uitbouwen.”