22-01-2016

Kunstmuseum maakt grootste Mondriaan tentoonstelling Brazilië

Ruim zeventig werken van Mondriaan en zijn tijdgenoten van De Stijl gaan op tournee door Brazilië. Het Kunstmuseum heeft een tentoonstelling gemaakt, die langs de steden Sao Paolo, Brasilia, Belo Horizonte en Rio de Janeiro reist. Het museum heeft ‘s werelds grootste Mondriaancollectie en wil zijn kunst over de hele wereld laten zien. Directeur Benno Tempel: “Mondriaan behoort tot de vijf beroemdste Nederlandse kunstenaars: Rembrandt, Vermeer, Van Gogh, Mondriaan en Escher. Het is geweldig dat het Braziliaanse publiek kennis maakt met deze Nederlandse held.” De tentoonstelling opent op 25 januari eerst in São Paulo.

In de tentoonstelling is zowel vroeg als laat werk van Mondriaan te zien. Daarmee wil het museum laten zien dat Mondriaans abstracte kunst niet over een nacht ijs ging. Zijn werk werd stap-voor-stap abstracter en moderner. Tempel: “De bezoeker ziet Mondriaans hele ontwikkeling. Van vroege groene landschappen via felgekleurde molens en kubistische ovalen naar zijn wereldberoemde abstracte composities, waarvan de ijzersterke beeldtaal kunstenaars, architecten en vormgevers tot op de dag van vandaag inspireert.”

De Stijl ontwerpt de hele wereld

Behalve Mondriaans reizen er ook werken van De Stijl kunstenaars als Bart van der Leck en objecten, zoals de maquette van ‘Maison Particuliere’ van Van Doesburg en de rood-blauwe stoel van Gerrit Rietveld, mee. Het tijdschrift en de kunstenaarsbeweging De Stijl werd in 1917 door Van Doesburg en Mondriaan opgericht en vele internationale kunstenaars, architecten en ontwerpers sloten zich bij de beweging aan. Hun werk en beeldtaal is van grote invloed op de kunst, en hoe de wereld om ons heen er uit zag en nog altijd ziet. Zij gaven de wereld vorm als een totaalkunstwerk. Dus niet alleen kunst voor aan de muur, maar ook onze meubels, huizen, straten en steden. Hun beeldtaal is typisch Nederlands en ook nu nog inspiratie voor veel wereldberoemd Dutch Design.

Brazilië enthousiast voor Escher en Mondriaan

Het Kunstmuseum heeft de tentoonstelling 'Mondrian e o movimento De Stijl' samen met zijn Braziliaanse partner ArtUnlimited gemaakt, in opdracht van de grootste bank van het land: Banco do Brasil. In 2011 organiseerde deze partijen ook al een M.C. Eschertentoonstelling met het Kunstmuseum. In ruim twee maanden tijd bezochten toen 573.691 mensen deze tentoonstelling. Daarmee was het de beste bezochte tentoonstelling ter wereld in dat jaar. Het Kunstmuseum hoopt dat er weer net zoveel Brazilianen warmlopen voor Piet Mondriaan.

Kunst als internationaal visitekaartje

'Mondrian e o movimento De Stijl' is de grootste Mondriaantentoonstelling ooit in Brazilië. Een mijlpaal voor het museum én Nederland, helemaal in het jaar van de Olympische Spelen.
Topsport en topkunst lijken daarmee dé manier om Nederland in het buitenland te promoten. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen heeft daarom ook 2017 uit tot het internationale themajaar Mondrian to Dutch Design 2017 uitgeroepen. Musea organiseren grote tentoonstellingen en tonen hoe de makers van De Stijl kunstenaars, architecten en ontwerpers tot op de dag van vandaag inspireren. Eind 2016 reizen de Mondriaans in Brazilië daarom weer terug naar Nederland.